Sabicas
Kalendáře
Kytaristé
Zpěváci a zpěvačky
Skupiny
Tanečníci a tanečnice
Kytara a cajón
Diskuse

 

Sabicas

Vlastním jménem Agustín Castellón Campos, narodil se v Pamploně roku 1912, zemřel v roce 1990 v New Yorku. Kytarista, který se stal legendou již za svého života.

Když byl malý, měl rád habas (druh fazolí) a chodil je do kuchyně krást. Když to viděla jeho máma, volala na něj: habas, habicas! Habicas je zdrobnělina od habas; ve španělštině se h nevyslovuje, takže spojením těcho dvou slov vzniklo slovo sabicas, které malý hoch dostal jako přezdívku a později použil i jako své umělecké jméno.

Na kytaru začal hrát v 5 letech, nejprve na malou dřevěnou hračku, brzy však na otcovu kytaru. Jeho prvním a podle jeho slov jediným učitelem byl jeho strýc, který uměl jen dva akordy, A-dur a B-dur. O několik týdnů později už Sabicas uměl zahrát všechny písničky, které slyšel od slepých pouličních žebráků.

Jako samouk Sabicas ve svém mládí cvičil hru na kytaru 12 až 15 hodin denně. Ačkoliv se naučil číst i noty, prakticky je nepoužíval. Prohlašoval, že jeho jediným vzorem byl Andrés Segovia. V jeho prvních nahrávkách však lze vystopovat i silný vliv Ramóna Montoyi.

V roce 1936 již měl svoji skupinu. Ve Španělsku v té době probíhala občanská válka a proto se Sabicas rozhodl pro exil. Odjeli do Buenos Aires, které se mu tak zalíbilo, že tam zůstal 3 roky. Potkal se tam s legendární tanečnicí Carmen Amayou, která tehdy byla tak slavná, že lístky na ní byly neustále vyprodány na 3 měsíce dopředu.

Během svého pobytu v Buenos Aires procestoval Argentinu, Chile, Peru, Mexiko a Kubu. V roce 1940 mu impresário Sol Hurok nabídl angažmá v divadle Mayo v USA. Sabicas nabídku přijal a strávil v Americe 5 let. Dalších 10 let, od roku 1945 strávil v Mexiku a nakonec se v roce 1955 usadil natrvalo v New Yorku. Do Španělska se podíval až po 30 letech po svém odchodu, v roce 1967.

Ačkoliv byl samouk, přidal do flamenkové hry prvky, používané v klasické kytaře. Oproti Ramónu Montoyovi byla jeho hra čistší, s jasnými a znělými tóny v picadu, arpegiu i tremolu. Hrál s neuvěřitelnou přesností a rychlostí, v té době nevídanou, často celý koncert bez jediné chyby. Melodické linky v jeho tremolu byly spletité, často používal technicky obtížné změny na vnitřních strunách; také basové linky byly inovativní. Byl schopen hrát tremolo i velmi rychle, v alegrías, farruce nebo verdiales, bez ztráty čistoty.

Vyvinul sólové verze řady flamenkových forem, například garrotín (u něhož používal tóninu C-dur namísto obvyklé A-dur), campanilleros a malagueñas. Jeho specialitou byla také danza mora, forma silně ovlivněná arabskými motivy, kterou hrál a nahrál v mnoha variacích.

Sabicas sám o sobě tvrdil, že je vynálezcem techniky alzapúa (rytmická hra palcem) a dalších technik i harmonických a melodických postupů, které od něj ostatní kytaristé často kopírovali. Ačkoliv jsou tato sebevědomá tvrzení předmětem diskusí flamenkologů, jisté je, že Sabicas je jedním ze zakladatelů sólové hry na flamenkovou kytaru a jednou z největších osobností flamenkové kytary vůbec.

Právem proto získal na sklonku svého života, v roce 1987 ve Španělsku čestný řád za to, že přispěl k propagaci španělské kultury ve světě jako nikdo jiný. Sám Sabicas k tomu v roce 1984 řekl: "Flamenková kytara se nikdy předtím nehrála nikde jinde, než jen ve Španělsku. Takže když se začaly vydávat moje nahrávky, lidé po celém světě ji začali objevovat a zamilovali si ji."

Sabicas také hrál (jako herec) v několika filmech. Vedle své čistě flamenkové tvorby také spolupracoval s rockovým hráčem Joe Beckem (1966) a s jazzmany, jakými byli Charles Mingus, Ben E. King, Gill Evans, Thelonius Monk a Miles Davis.

Diskografie - téměř 50 alb. Níže uvedený seznam je jen částečný:

  • Flamenco on Fire
  • Flamenco Fiesta
  • Queen of the Gypsies (s Carmen Amayou)
  • Flamenco! (s Carmen Amayou)
  • Flamenco Puro
  • Rock Encounter (s Joe Beckem)
  • Sabicas y Escudero (s Mariem Escudero)
  • Fantastic Guitars (s Mariem Escudero)
  • From the Pampas to the Rio Grande (s Mariem Escudero)
  • Festival Gitana (s Los Trianeros)
  • Sabicas, Volumes 1-3
  • El Rey de Flamenco
  • Flamenco Reflections
  • ¡¡Flamenco!!
  • Flamenco Fantasy
  • Flaming Flamenco Guitar
  • Flamenco Virtuoso
  • Sixteen Immortal Performances
  • Solo Flamenco
  • The Art of the Guitar
  • Tres guitarras tiene Sabicas
ZM, 21.1.2006


Verze pro tisk