Kalendáře
Kytaristé
Zpěváci a zpěvačky
Skupiny
Tanečníci a tanečnice
Kytara a cajón
Diskuse
|
Ramón MartínezRamón Martínez se narodil v Malaze a už jako čtyřletého ho maminka vodila na flamenkové festivaly. Ve svém rodném městě ukončil s vyznamenáním studium na Taneční Konzervatoři a první flamenkové kroky se učil pod vedením mistrů Pepito Vargas a Carmen Fernanda. V roce 1992 získává první cenu “Premio del Baile Torre del Cante” na prestižní flamenkové soutěži v Peña Flamenca Juan Breva v Malaze. O rok později velmi mladý sedmnáctiletý odchází na pozvání Maria Mayi jako profesionální flamenkový tanečník do Sevilly, kde pod jeho vedením nastupuje do Compañía Andaluza de Danza (Andaluzský národní taneční soubor založený andaluzskou vládou). Zde účinkuje například v představeních “Requiem” a “De lo Flamenco”. Jako člen tohoto souboru vystoupil i v pražském Hudebním divadle v Karlíně. Tancoval v souborech nejlepších světových flamenkových mistrů jako například Cristina Hoyos (představitelka nevěsty v Saurově filmu Kravá svadba) v představení “Al Compás del tiempo”, v Compañía de Eva La Yerbabuena v představení “Eva”, pod vedením mistra Javiera Latorre v projektech “Lances del Arenal”, “Cosas de Payos”, v souboru María Pagés v “El Perro Andaluz” a “Jaleos”, s Manolo Marínem v “Suite Iberica” a dále s Javierem Barónem, José Granerem a José Antoniem. V roce 2002 účinkuje v nejznámnějších flamenkových tablaech (od slova tabla – deska, na které sa tančí flamenco) jako je Tablao Los Gallos v Seville, El Cordobés v Barceloně či Casa Patas v Madridu. Půl roku působí také v nejznámějším japonském tablau El Flamenco v Tokiu. V tomto roce účinkuje také ve světoznámém souboru Compañía de Paco Peña v představení “Voces y Ecos”, se kterým pravidelně absolvuje světová turné. Mnohaleté zkušenosti z nejlepších flamenkových souborů a tablaos a vlastní kreativitu zhodnocuje v roce 2002 ve svém prvním sólovém programu “Raíces Flamencas”, který v premiéře uvádí na Mezinárodním tanečním festivale Sidance v jihokorejském hlavním městě. V roce 2003 získává první cenu “Premio por Alegrías Perla de Cádiz” v národní flamenkové soutěži Concurso Nacional de Ubrique. Účinkuje na nejvetších flamenkových festivalech jako je Bienal de Flamenco v Seville, Flamenco Festival v Jerezi de la Frontera, či Festival Málaga en Flamenco v jeho rodném městě. S představením Compañía Paco Peña “A Compás” účinkuje na světových scénách jako je Divadlo Peacock v Londýně, Opera House v Sydney, Petronas Tower v Kuala Lumpuru, Town Hall na americké Brodwayi či divadlo Sadler´s Wells v Londýně. S tímto souborem účinkoval několikrát i v Praze ve vyprodané Lucerně. Své druhé sólové představení “Flamenco...Flamenco”, kde v hudební složce zapojuje i klavír či violoncello, uvedl v roce 2005 v divadle Greco v Římě. V roce 2006 je pozvaný vedením divadla WŰSTENROT v Bratislavě, aby vytvořil choreografie k prvnímu flamenkovému muzikálu Don Quijote. V roce 2007 a 2008 účinkuje společně s tanečnicí Alícia Marquéz v představení “De La Memoria” a získává cenu nejlepšího tanečníka v kanadské soutěži “Dora de las artes escénicas” v Torontě. V roli toreadora v opeře Carmen účinkuje pod vedením známeho choreografa Ramóna Ollera s obrovským úspěchem v Opeře v Tel-Avivu. Ramón není pouze výjmečným tanečníkem a choreografem, ale zároveň flamenco vyučuje na workshopech od Kanady po Austrálii či Japonsko. Dokonale ovládá původní flamenco, ale dodává, že je to živé umění, které sa neustále vyvíjí a otvírá novým formám. Uznává ale pouze takou improvizaci a hledání nových forem ve flamenku, které jsou založené na základě znalostí původního a tradičního. Přes ohromnou aktivní profesní činnost o sobě říká, že nepatří k těm tanečníkům, pro které je flamenco jejich životním stylem. “Jsem tanečník, jen když vyjdu na pódium!” Viz též Rozhovor s Ramónem Martínezem. |