Kalendáře
Kytaristé
Zpěváci a zpěvačky
Skupiny
Tanečníci a tanečnice
Kytara a cajón
Diskuse
|
Pedro SierraŠpanělský flamenkový kytarista, skladatel a producent, celým jménem Pedro Sierra Marín, se narodil v barcelonském L'Hospitalet de Llobregat 11. prosince 1966. Na kytaru se začal učit v osmi letech s mistry Remolíno a Juan Manuel Estrada. A v pouhých devíti letech účinkoval v různých barcelonských peñas flamencas, kde si brzy získal přízeň flamenkových fanoušků. Později se učí u mistrů Manolo Sanlúcara a Isidro Muñoze ve městě Sevilla, kde značně zdokonaluje svůj herní styl. Již v šestnácti letech, v roce 1983, získává svou první cenu na Certamen de Guitarra v Barceloně. Poměrně brzy je angažován profesionálními zpěváky a tanečníky k jejich doprovodu a tak začíná působit na scénách ve Španělsku i po celé Evropě. Jeho profesionální začátky byly spojeny s doprovodem tanečnice Flory Albaicín. Ve své kariéře pokračoval v Madridu v polovině osmdesátých let, kde začal doprovázet umělce zvučných jmen, jako například tanečníka Javiera Baróna, zpěvačku Carmen Linares, zpěváky Josého Mercé a Diego el Cigala, tanečnici La Chana... Zkušenosti získává také při doprovodu zpěváků Parrita, María Vargas, La Susi, El Potito a La Tobala – sevillská zpěvačka, se kterou se posléze oženil. Je angažován do programu Cumbre Flamenca, se kterým se zúčastňuje turné po světě a účinkuje na významných scénách ve městech jako New York, Yakarta, Bogota, Londýn, Paříž, Mexico, Kuopio, Řím, Tokio atd. Na začátku devadesátých let se natrvalo přestěhoval do Sevilly, kde střídá vlastní sólové koncerty s představeními různých umělců. Farruco, Manuela Carrasco, Mario Maya, Israel Galván, Manuel Soler, Pastora Galván, Manuel Mairena... to je jen další krátký výčet jmen flamenkových osobností, které na kytaru doprovázel či stále doprovází. S mistrem El Farruco, patriarchou nejznámějšího rodinného klanu Los Farrucos, spolupracoval téměř pět let. V roce 1996 účinkoval v jejich filmu Bodas de Gloria, pro který složil většinu skladeb. Kvality Pedra Sierry byly oceněny dalšími cenami, jako např. Premio Nacional de Guitarra de Jerez (1991), Premio Nacional de Guitarra de L’Hospitalet (1992), Premio Nacional de Guitarra de Huelva (1993) či Premio del Concurso Internacional de Guitarra Ciudad de Badajoz (1993). V roce 2001 vyšlo jeho první sólové album Decisión, na kterém se podíleli mezi jinými také zpěváci El Potito, El Barrio a perkusionista El Cepillo. V průběhu této doby spolupracuje s mnoha různými umělci zvučných jmen jako kytarový doprovod na jejich albech, např. zpěvaček La Macanita a Carmen Linares, kytaristy Paco Cepero, nebo zpěváků Chano Lobato a Enrique El Extremeño...atd. Dosud spolupracoval na více než dvě stě nahrávkách a jeho seznam čítá kolem třiceti alb. Pedro Sierra vlastní nahrávací studio a tak se na nahrávkách jiných umělců podílí také jako producent; jako např. v případě zpěvačky - jeho manželky - La Tobala, dále El Potito, Parrita, Paco Taranto, El Yunque, Maria Vargas, El Polaco, Perro de Paterna, El Loreño, Diego "El Cabrillero", Ma Jose Santiago, Isabel Pantoja, Diego Vargas, Lolita Valderrama, Luís de Lebrija, Monica Naranjo, Camela, Los Activos, Chiquetete, Rafael Calderón, Romeros de La Puebla, Ecos Del Rocio, Albahaca... atd.
„Musíš mít mysl schopnou vnímat a pochopit, že v každém díle je tolik práce,
a proto by se člověk neměl nechat unášet jen slavnými jmény,
pokud tě skutečně opravdu něčím nepřekvapí.“
V prosinci 2005 vydal své druhé sólové album Nikelao, které jak u publika, tak i odborné kritiky, zaznamenalo velký úspěch a se kterým se již mnohokrát prezentoval při různých příležitostech. Na Nikelao, při použití starých originálních nahrávek, doprovází hlasy pěveckých hvězd předcházejících generací, jako Antonio Mairena, Pepe Marchena, Juan Valderrama či Enrique Morente. Nikelao uzavírá seguiriya s tancem v podání Israela Galvána, držitele Premio Nacional de Danza 2005. Na tomto albu, které se dle odborné kritiky bezpochybně stalo velkou výzvou pro budoucí diskografická díla ostatních kytaristů, Pedro Sierra dokazuje své mimořádné kvality ve všech směrech, tj. coby koncertní sólista, doprovod ke zpěvu, doprovod k tanci. Nikelao bylo nominováno i na prestižní cenu kritiky Flamenco Hoy.
„Nemůže se tvořit přítomnost, ani dívat se do budoucnosti
bez toho, aniž by se prošlo minulostí.“
Jako koncertní sólista se představil například na prestižních festivalech Bienal de Sevilla 2004 a 2006, Festival de Jerez 2006, Festival Flamenco Pa'Tos 2007...atd. V posledních letech převážně účinkuje s companíou Manuely Carrasco. S Manuelou Carrasco, která se zapsala do historie flamenka jako jedna z nejvýznamnějších postav cikánského ženského tance díky svému novátorskému a hluboce procítěnému tanečnímu projevu, spolupracuje již od roku 1990. Dále také často vystupuje se sourozenci tanečnicí Pastorou Galván a tanečníkem Israelem Galvánem, považovaného za jednoho z novátorů v mužském tanci této epochy. V roce 2005 účinkoval s Pastorou ve vystoupení pod názvem ...de Pastora ve Španělsku, Holandsku, Belgii...; s oběma sourozenci v roce 2006 v Dos Hermanos, prezentovaných např. v amerických městech Miami a Santa Barbara. V témže roce se představil s Pastorou na Bienal de Sevilla s vystoupením nazvaném La Francesa, za které dostal prestižní cenu Giraldillo pro nejlepší hudební aranžmá. S tímto vystoupením se prezentují i v následujícím roce také např. v Granadě na Festival Internacional de Música y Danza či ve francouzském městě Montpellier. V roce 2007 vystupuje i s Israelem Galvánem a zpěvákem Fernandem Terremoto v La edad de Oro, které bylo již představeno např. v Alžírsku, Německu, Belgii. Je vyžadován tanečními choreografy velice často i jako skladatel. Kromě vystoupení La Francesa Pastory Galván zkomponoval hudbu například pro Ballet Flamenco de Andalucía a jejich představení Romancero gitano v choreografii Cristiny Hoyos, které bylo prezentováno v únoru 2007 na Festival de Jerez. Podílel se také na kompozici hudby speciálně pro Museo del baile flamenco v Seville.
„Jedna věc je velmi jasná, a to je, že flamenco je způsob života a že je to
umění, které se nemůžeš nikdy přestat učit, tudíž musíš přemýšlet i flamenkově,
aby zůstalo tím, čím je. Nepotřebuješ myslet na jiné hudební styly a nechat
flamenco stranou, protože flamenco samo o sobě je velmi rozsáhlé.“
Bez jakéhokoliv flamenkového předchůdce ve své rodině, se Pedro Sierra stal mezi příznivci flamenka jedním z nejrespektovanějších kytaristů nové generace. Jeho precizní a vytříbený herní styl, s přesným dodržováním compásu, dokonalou souhrou levé a pravé ruky, zachovává rovnováhu mezi tradicí a vlastní tvorbou, navíc s drahocenným prvkem v kytarové hře jako je jemnost. Pedro Sierra, narozen jako katalánec a žijící v Seville, díky rozsáhlým zkušenostem získaných při doprovodu vskutku velkého množství tanečníků a zpěváků různých generací, dává svými skladbami flamenkovému kytarovému panoramatu evidentně nové inspirace a podněty a s určitostí se tak zařazuje ke kytaristům a skladatelům, kteří posouvají vývoj flamenkové kytary dopředu.
Niño de Pura, Pedro Sierra, Manolo Franco, Miguel ngel Corts Foto: Anah Crmody. Zdroj: www.flamenco-world.com. Zde jen krátký výčet jeho účinkování s významnými tanečníky, zpěváky či sólové koncerty na festivalech:
Hlavní diskografie:
S dalšími umělci:
Zvukové ukázky:
Videoukázka:
Oficiální stránky: www.pedrosierra.info |