![]() ![]() |
|
Kalendáře
Kytaristé
Zpěváci a zpěvačky
Skupiny
Tanečníci a tanečnice
Kytara a cajón
Diskuse
|
Carmen Amaya
Kdo ji spatřil tancovat, může jen potvrdit, že tato postava tmavé pleti vnášela do tance celou svou duši. Carmen byla plná energie, pružná a elegantní v pohybech. Neodolatelná přírodní síla - malé tornádo, které hypnotizovalo celé publikum svým rytmem, pohybem nohou i paží. Pokud budeme sledovat vývoj Carmen Amayi "tanečnice" - jak dospěla k tomuto perfektnímu a čistému výkonu - nemůžeme nechat bez povšimnutí ani další prvky jejího nenapodobitelného umění, jako byla flamenková palmas. Tlesky s perfektním zvukem, vzdušnými graciézními údery, kadencí a rytmem, který zrovna potřebovala. Nesmíme opomenout její rytmické, pravidelné a silné luskání prsty, ani klapot jejích kastanět ze slonoviny, opracovaných tak, aby vydávaly ten správný zvuk. Další stránkou temperamentního umění Carmen byl zpěv - jedna z jejích málo oceňovaných předností, avšak zvukové záznamy jsou důkazem Carmenina chvějícího se hlasu plného čistoty, barvitosti, přirozenosti a emocí. Bezesporu, Carmen Amaya je jednou z největších mytologických postav flamenkového umění.
Ještě jí nebylo ani šest let a otec ji jednoho dne zavedl rovnou do Casa Escaño, kde se scházeli nejlepší flamencos ve městě. Úspěch byl nepopsatelný. Potlesk, olés a slzy dojetí doprovázely její zběsilé zapateado. Nadšený majitel podniku Joaquín Escaño hned přišel za otcem s nabídkou, ať tam dcerku nechá, že mu za ní zaplatí dost peněz. "Cožpak se může dítě prodávat jako kus chleba?" odpověděl Chino a vrátil se s Carmen zpět do ulic... O dva roky později se jí naskytla příležitost zatancovat si v Teatro Español. Spolu s otcem Chino, Juanou la Faraona a zpěvákem Josém Cepero. Následující roky vystupovala Carmen a spol. po různých barcelonských barech a lokálech v pátém okrsku.
Po skončení angažmá se s otcem vrátila do barů a flamenkových lokálů barcelonského pátého okrsku: La Taurina, La Feria, Juanito el dorado... a také El Manquet, kde ji doprovázeli ještě kytarista Manolo Bulerías, tanečník El Gato a zpěvák Canalejas. Pro neutuchající sílu, energii, temperament, smyslnost, dravou vášnivost, vulkanickou nespoutanost, umění a duende začali sotva čtrnáctiletou dívku nazývat "La Capitana". Pochvalná slova hudebního kritika Sebastiána Gasche se rychle šířila od ucha k uchu a celý svět toužil vidět Carmen, která mezitím triumfovala v Madridu, Seville, San Sebastiánu...
"Moře mě naučilo tancovat..."
V roce 1935 působila v madridských divadlech La Zarzuela s Conchitou Piquer, Miguelem de Molina a jinými význačnými umělci, a také v divadle Fontalva. Též účinkovala ve svém prvním filmu La Hija de Juan Simón (natočeného v předešlém roce režisérem José Luis Sáenz de Heredia) a objevila se na stránkách hudebního časopisu v Barceloně. ![]() Po natočení dalšího filmu v roce 1936, María de la O (režiséra Francisco Elías a scénaristy José López Rubio), ve kterém si zahrála hlavní roli, odjela na turné po španělských provinciích. Turné jí však zkřížila občanská válka ve Valladolidu, odkud utekla do Lisabonu. V Lisabonu debutovala v Café Arcadia, doprovázena svým otcem, bratry Pakem a Leonorem, kytaristou Sebastianem Manzano - známým jako "Tío Pelao" a pianistou Manuelem Garcíou Matosem. Po nabytí zkušeností v Portugalsku se ještě téhož roku vydala na cestu přes Atlantik. Nejprve do Buenos Aires, kde se poprvé představila s kytaristy Ramónem Montoyou a Sabicasem v divadle Maravillas. A to s tak obrovským úspěchem, že hned druhý den jejího účinkování musely zasahovat i bezpečnostní složky, včetně hasičů, aby udržely pořádek u pokladen. Úspěch prodloužil původní šestiměsíční smlouvu v Maravillas na jeden rok a následně zajistil turné po celé Americe, které se protáhlo až na jedenáct let. Po účinkování v argentinských krajích cestovala nejdříve do Brazílie, konkrétně do Rio de Janeiro a jeho slavného night-clubu Copacabana, kde vydělávala až 14.000 dolarů týdně. Poté do dalších latinskoamerických zemí: Uruguay, Chile, Kolumbie, Venezuela, Kuba a Mexiko, v jehož hlavním městě v roce 1940 opakovala stejná vystoupení v divadle Fábregas a v tablau El Patio. Během této etapy uměleckého života, ve které zařadila do své skupiny postupně několik členů své rodiny, natočila filmy v Buenos Aires s Miguelem de Molina. Byla obdivována skladateli jako jsou Toscanini a Stokowsky, kteří se o ní pochvalně vyjadřovali na veřejnosti. Natočila i několik krátkých filmů, např. "El embrujo del fandango" a "Martingala". ![]() Neuvěřitelné úspěchy zaujaly i manažera Sol Huroka, který ji angažoval spolu s dalšími osmi Cikány na pět let pro vystupování v zemích Severní Ameriky. V říjnu 1940 o ní psal časopis Dance jako o současné "senzaci" Latinské Ameriky a oznamoval její příchod do nové sezóny. Na začátku roku 1941 se představila v New Yorku, konkrétně v Beachcomber, a krátce na to v Carnegie Hall, spolu s kytaristou Sabicasem a Antoniem de Triana, a samozřejmě také se svou rodinou. Později účinkovala i v Radio City a v New Yorku si koupila dům. Úspěch ve Spojených státech byl tak mimořádný, že ji pozval i prezident Roosevelt na večírek do Bílého domu a daroval jí kabátek s briliantovými kameny. Cesta z New Yorku do Washingtonu soukromým prezidentovým letadlem byla jejím prvním letem v životě vůbec. Objevuje se na titulní stránce časopisu Life a je obdivována nejslavnějšími filmovými hvězdami i jinými umělci Severní Ameriky. V červnu a červenci 1942 dosahuje velkého úspěchu v Alvin Theatre na Broadway a v následujících měsících se stává jednou z hlavních "atrakcí" Hollywoodu, kde s filharmonickým orchestrem interpretuje jednu z verzí Fallovy El amor brujo v Bowl Auditorium před dvaceti tisíci diváky. ![]() V první polovině čtyřicátých let se natočila větší část filmů, ve kterých hrála. Např. Suenos de gloria, Piernas de plata, See My Lawyer, Carmen Amaya y sus muchachos, Los amores de un torero, Panama Hattie, Follow the Boys, Knickerbocker Holiday a další. Současně natáčela i své první desky. Na toto období měla hodně vzpomínek. Jednou z těch velmi kuriózních byla, že ačkoliv byla již dost známou umělkyní, tak jen proto, aby do země - kde vlastně ihned poté triumfovala - vůbec mohla vstoupit, musela se naučit číst a psát. Analfabetům byl vstup zakázán. Kinematografií si vydělala spoustu peněz, tak si mohla dovolit koupit další dům. Tentokrát luxusní vilu v Deanna Durbin. Po cestování a účinkování v mnoha koutech Spojených států amerických Carmen, již přesycena angličtinou, opustila svou rezidenci v Hollywoodu a přes krátkou zastávku na turné v Mexiku se vrátila do svého oblíbeného domku v Buenos Aires. Tam v roce 1946 zemřel její otec, kytarista El Chino. Skončila druhá světová válka a tak se Carmen vrátila zpět do Evropy, aby se vzápětí prezentovala v pařížském Théatre des Champs Elysées. Po nespočetných cestách uskutečněných během několika let po většině zemí Evropy a Ameriky ji kroky dovedly i do Jižní Afriky a zemí Středního východu.
V roce 1948 se jí dostává ohromného přijetí v Princess Theatre v Londýně. Gratuluje jí také anglická královna, přičemž jejich společná fotografie se objevuje v tisku s následujícím textem: "Dvě královny tváří v tvář." Účinkuje na jevištích Madridu, Paříže, Londýna, německých, italských a mnoha dalších evropských měst. Během působení v Barceloně se 19.října 1951 provdala za vynikajícího kytaristu Juana Antonia Aguero. Nebyl Cikán, ale znal a miloval cikánskou duši jako málokdo. Carmen a Juana spojovala velká láska k flamenku. Nikdy je nezajímaly peníze. Dělali jen to, co chtěli dělat, protože se jim to jednoduše líbilo. A tak odmítli spoustu kontraktů za vysoké honoráře pro různé světově proslulé scény a rozjeli se za "nejvíce ukrytým lidem" do Latinské Ameriky, která byla jejich velkou vášní. Nebylo to poprvé, co si Carmen nechala jen tak postavit pódium uprostřed náměstí a tancovala pro tyto vrstvy lidí. Vypráví se, že jednou při účinkování v Barceloně zůstala za dveřmi divadla spousta Cikánů, kteří neměli peníze na lístky. Když se to Carmen po vystoupení dozvěděla, zjistila si, odkud pocházeli a se svými muzikanty se přesunula do jejich čtvrti a tancovala pro ně celou noc... V roce 1955 vystupuje taktéž v mexickém kabaretu El Patio; jedné z jejích nejoblíbenějších scén. Až v říjnu 1955, po třech letech, se znovu objevuje v americkém New Yorku, kde celkem čtyřikrát vystupuje v Carnegie Hall. Poté se vydává na turné po celé zemi. Tancuje ve městech Baltimore, Philadelphia, Washington D.C., Hartford, Boston, Los Angeles... a dalších. Po návratu do New Yorku se prezentuje skoro tři týdny v Holiday Theatre na Broadway. V této době její companía čítala již kolem dvaceti členů, mezi nimiž byli například tanečník Goyo Reyes, kytarista Sabicas, zpěvák Domingo Alvarado a pianista Alfredo Speranza.
"Když přijde den, kdy nemohu tancovat, cítím se jako lev
zavřený v kleci."
V rodném městě Barceloně je po ní pojmenována fontána, umístěna v Paseo Marítimo, blízko Somorrostra, jejíž inaugurace 15. února 1959 se Carmen taktéž zúčastňuje. Při této příležitosti pořádá benefiční vystoupení v Palau de la Música, které zaznamenává nejplnější sál jako nikdy v historii. V roce 1963 natáčí poslední film pod názvem Los Tarantos (režiséra Francisco Rovira Belety a scénaristy Alfréda Mañase), kde hraje v roli matky Angustias. Vyžadována nejvýznamnějšími světovými scénami, v letech 1960 - 1963, pokračuje v turné po Evropě a Americe, až do doby, než jí v tom zabránila nemoc. Její stav se zhoršoval a tak musela přerušit turné v Gandíi. ![]() V létě 1963 se vrátila do Baguru, kde si před pár lety s manželem koupila jeden ze starých domků mezi dalšími ruinami na Costa Brava. Tam jí požádali, aby ještě zatancovala na benefiční akci, a to bylo naposledy, kdy ji někdo mohl spatřit tancovat. V Baguru, 19. listopadu 1963 kolem 9. hodiny ráno, Carmen Amaya umírá na následky chronického onemocnění ledvin. Zpráva o smrti Carmen se rychle rozšířila a znamenala velký smutek pro celý flamenkový svět, který jí odměnil poctami jako Medalla del Mérito Turístico de Barcelona, Lazo de Isabel la Católica a titulem Hija Adoptiva de Bagur. Její pohřeb shromáždil velký počet gitanos v Katalánsku a v dalších místech Španělska a Francie. Byla pohřbena v Baguru, kde prožívala své poslední dny, a její ostatky jsou v současné době uloženy v Santandere, v rodinné hrobce jejího manžela. Po třech letech od její smrti, v roce 1966, byl odhalen její pomník v barcelonském Parque de Montjuic, a v Buenos Aires po ní byla pojmenována ulice, zatímco v madridském tablau Los Califas jí na počest bylo věnováno vystoupení, ve kterém kromě jiných umělců vystoupili Lucero Tena, Mariquilla a Félix de Utrera. Také v roce 1970 bylo uspořádáno vystoupení na její počest v Llafranch (Gerona). Osobnost tanečnice Carmen Amayi, umělkyně, která se v životě těšila z velkého obdivu a nadšení svých kolegů flamenkových umělců, byla pochvalně komentována různými kritiky, flamenkology a spisovateli, stejně tak jako opěvována básníky, mezi nimiž Fernando Quinones, autor Soneto y letras en vivo para Camen Amaya.
Alfredo Mañas: "Před Carmen, před jejím vystoupením, cikánské publikum zachovává absolutní ticho, které se však, jakmile začne tančit, rychle mění v hlučný a neutuchající vodopád pochval, potlesku a obdivu. A obdiv a pochvaly následně propukají v pýchu, která ospravedlňuje a dokonale reprezentuje jejich rasu." Toscanini: "Ještě nikdy jsem v mém životě neviděl tanečnici s takovým vnitřním ohněm a obdivuhodnou osobností." Greta Garbo: "Nazvat jí "umělkyní", to by bylo málo. Je to jedinečná umělkyně, protože je nenapodobitelná." ![]() DISCOGRAFIE:
|