Rozhovor s Petrou Šťastnou
Petra Šťastná zasvětila svůj život flamenku. Patří k první
generaci profesionálních flamenkových tanečnic v České
republice. Jaká byla její cesta k flamenku a jaká je její
cesta s flamenkem?
Vystudovala jste Pražskou taneční konzervatoř. Jak jste si
představovala svou kariéru po absolutoriu?
Tančit jsem začala v pěti letech. Vystudovala jsem základní
uměleckou školu a ve 14 letech jsem absolvovala přijímací
zkoušky na taneční konzervatoř.
Ani jsem tenkrát nepřemýšlela o jiné možnosti výběru školy.
V letech mých studií byla konzervatoř rozdělena na dvě
taneční odvětví - klasický tanec, to byl osmiletý obor a
obor moderní a lidový tanec na pět let. Já jsem chtěla
studovat moderní a lidové tance, ale jako to mladé děvče
jsem ještě nevěděla, jakým směrem se bude má profesní cesta
ubírat, ale tušila jsem, že mi ji osud odhalí. A přesně tak
to bylo.
Pak tedy přišlo flamenco. Jak konkrétně?
Začalo to španělským tancem ve školním baletu jménem
Louskáček. Ten mne moc nadchl a díky profesorce Táni
Krištůfkové jsem dostala šanci tančit ho na jevišti. Během
čtvrtého a pátého ročníku jsme se začali věnovat i dalším
choreografiím španělských charakterních tanců, například
sevillanas s kastanětami a rumba flamenca.
Ta "hledaná cesta" byla dána, věděla jsem jasně, že pro
získání praxe nechci jít tančit do muzikálů nebo do
tanečních souborů s jiným zaměřením.
Dita Konášová, další česká flamenková tanečnice, je Vaší
vrstevnicí, studovala PTK v Vámi?
Dita také studovala na TK a obě jsme pro flamenco našly
společné nadšení, takže po našem absolutoriu jsme spolu s
dalšími třemi děvčaty založily flamenkovou skupinu.
Měly jsme malá i větší představeníčka, např. v divadélku na
Novotného Lávce nebo jako "předtančení" na plese TK, což
samo o sobě byl docela úspěch. Ráda na tu dobu vzpomínám.
Jak to dopadlo s touto "taneční dívčí formací"?
Samozřejmě se postupem času rozpadla, protože nadšení pro
flamenco zůstalo jen mě a Ditě.
Dita Konášová po konzervatoři pokračovala ve studiích
taneční pedagogiky na HAMU. Vás tato možnost nelákala?
Po náročných studiích jsem se chtěla oprostit od klasického
tance. Nastaly mi malé zdravotní problémy s klouby, které
by se zhoršovaly, kdybych u baletu zůstala.
Lidový tanec mě naopak hodně bavil, dokonce jsem uvažovala,
že půjdu do nějakého souboru lidových tanců a budu se
věnovat folklóru. Ale moc jsem chtěla zůstat u flamenka,
ačkoli jsem věděla, že ta cesta bude těžká.
Absolvovala jste v roce 1998. Kde se v té době dalo v
Čechách studovat flamenco.
Bylo to velmi komplikované. Prošla jsem základy u
profesorky Táni Krištůfkové, ostatně jako většina
současných flamenkových tanečnic. Pak jsem se zúčastnila
seminářů - např. každý rok do Prahy jezdila australská
tanečnice Luisa Raszyk. To byl takový první impuls. Teprve
díky ni jsem se začala učit co jaký tanec znamená, na kolik
dob se počítá, proč to tak je. Navíc když jsem se dostala
na takový workshop, dalo mi to práci na mnoho dalších
měsíců. Na jednom z těchto workshopů jsem se potkala i s
Janou Drdáckou.
Společně jsme pak hodně dlouho trénovaly.
Já jsem pak odjela do Berlína, kde jsem dva měsíce velmi
intenzivně studovala ve škole tanečnice
Amparo de Triana,
což je Berlíňanka, která velmi dlouho žila v Andalusii. A
ta mi dala mnoho dalších impulsů.
Velmi brzy jste začala také učit, už v roce 1998. Kde jste
získala první zájemce?
První mé kurzy tance jsem učila na Břevnově. Jediná má
propagace byly letáky, které jsem po nocích vylepovala
tajně po Praze. Takhle jsem vlastně získala první vlnu
studentů. Někteří z nich vydrželi dodnes. Sama jsem se na
nich učila učit, což je trochu sobecké… ale hodně moc mi to
dalo pro budoucí výuku. Společně jsme prošli těmi začátky.
Situace navíc byla bohužel taková, že tančení ani učení mě
neuživilo, takže jsem u toho musela i pracovat - například
dva roky v reklamní agentuře.
Před rokem a půl jste založila
Estudio Felíz a začala
vyučovat ve stálých prostorách na Smíchově. Co to
změnilo?
Změnilo to hodně věcí. Do té doby jsem si pronajímala sály
po celé Praze, jezdila jsem sama křížem krážem od sálu k
sálu. To jsem chtěla změnit, sjednotit kurzy na stejné
místo. Navíc jsem získala prostor, kde mohu trénovat sama,
s kapelou nebo s dalšími tanečnicemi. Jediné, co mě trápí
je, že platím daň za tak skvělé místo v centru Prahy a
musím opravdu hodně učit, abych zaplatila nájem a další
poplatky. Ale i to je na druhou stranu dobré, protože při
sedmi hodinách výuky denně jsem ve velmi dobré kondici...
(úsměv)
V prostorách Estudia Felíz působí kromě Vás i další tři
pedagožky. Jednou z nich je Jana Haluková, neboli La Chiri,
tanečnice, která dosáhla poměrně významného postavení na
mezinárodní scéně - byla členkou vynikající flamenkové
španělské skupiny. Co si od ní má česká flamenková scéna
slibovat?
Já sama jsem velice zvědavá, jak se bude taneční scéna u
nás vyvíjet. Všeobecně. Fandím všem, tak tančeme a zase
tančeme!!!
Vedete i kurzy pro děti. Jaký je o ně zájem a jak se děti
učí flamenco.
Zájem je zatím malý a uvítala bych samozřejmě větší, ale to
hodně souvisí s reklamou, na kterou je zapotřebí více
investic. Dětské kurzy mě velmi baví. Mám skupinu dětí
začátečníků a druhou dětí pokročilých, kteří ke mně chodí
již třetím rokem - ta už dokonce vystupovala ve Švandově
divadle v rámci studentského představní kurzů Jany Drdácké
nebo na Benefičním koncertu pro postižené děti v Kadani.
Učím je velmi ráda, baví mě jejich bezprostřednost, to, jak
umí projevit svou radost z práce, z úspěchů, které se jim
podaří. Navíc hodiny jsou veselé a temperamentní, děti je
baví, rádi improvizují, což jim pomůže překonat stud s
budoucím výstupem na jevišti a fyzicky zvládají to samé, co
dospělí, jen je učím samozřejmě opatrněji.
Takže tady vzniká nová generace tanečníků flamenka?
Ano určitě! Dětičky moje zlatý... (úsměv).
Jak začala Vaše spolupráce s již zmiňovanou Janou Drdáckou?
S Janou jsme se seznámily v roce 1999 na tanečních
seminářích u Luisy Raszyk. Flamenco nás "polapilo" a na
kurzu nám to tančilo velmi dobře, takže si nás Luisa
stavěla dopředu, aby se podle nás ostatní mohli držet. Tam
jsme začaly mluvit o možnosti spolupráce, což se také
stalo.
Vznikla flamenková skupina Arsa y toma.
Jak se vlastně
takové seskupení dává dohromady?
Ze začátku potkáte a zjistíte kolik máte přátel se stejnou
láskou a zájmem o flamenco, pak už záleží na společné práci
a domluvě. Členové pak přivádějí další potencionální členy,
s nimiž se porůznu potkají nebo kteří se přihlásí přes
inzerát.
Momentálně uvádíte, že jste pouze hostující členkou. Co Vás
k tomu vedlo?
Je to jen formalita. S Janou a skupinou Arsa y Toma
spolupracuji i nadále. Chtěla jsem na druhou stranu zkusit
se věnovat i jinému projektu, tančit i s jinou hudební
formací a novým způsobem. Chci se však nadále věnovat oběma
i více směrům. Miluji tanec a tento projev, který ve
flamenku mohu vyjádřit svým tancem. A proto budu ráda
experimentovat a učit se ze všech směrů.
Vloni jste založili skupinu Eshavira, která ovšem nedávno
zase zanikla. Proč se tomu tak stalo.
Tato hudebně taneční formace nezanikla, i nadále všichni
spolupracujeme pod názvem skupiny Eshavira. Vzhledem ke
změnám v repertoáru jsme nazvali naše hudebně-taneční
představení "el aire nuevo", což znamená něco jako "nový
nádech" A protože tak to všichni v kapele cítíme, jde spíš
o osobní záležitost vztahů mezi námi. Nechceme si "hrát na
Španěly", naše hraní jde ze srdce a z lásky k Flamenku.
Aranže kytaristy Davida Smrže a náš repertoár není klasické
Puro Flamenco, ale víceméně Flamenco s moderními prvky
jazzu. Chceme v muzice trochu experimentovat, ale všichni
moc dobře víme, že pro další nové experimenty je důležité
studovat a učit se od mistrů ve Španělsku, kteří nám jako
jediní mohou předat to ono "aire nuevo" :-) .
Často se setkávám s tvrzením, že Jana Drdácká je nejlepší
českou flamenkovou tanečnicí. Lze vůbec něco takového posoudit?
I já toto tvrzení často slyším. Vidím to tak, že je věcí
názoru, kdo se komu líbí víc. Především, nesoupeříme! Já s
Janou velmi ráda spolupracuji, protože si myslím, že každá
máme trochu něco jiného a vzájemně se skvěle doplňujeme.
Vidím, jak se neustále zlepšuje a i ona si všímá mých
pokroků a oceňuje je. Navíc specifičnost flamenka spočívá v
tom, že je velmi individuální a že každému se může líbit
jiný styl, jiný projev a tak je to správně.
Jak spolu vycházejí příslušníci flamenkové scény u nás?
Obávám se, že ne moc dobře. Nejde ani tak o umělecké
kvality, jako o osobní spory. Mrzí mě to pro ten fakt
flamenkového "mikrosvěta" o kterém jsem již mluvila.
Na Vašich webových stránkách se objevují pozvánky na akce
"Noche Flamenca" v restauraci La
Bodega Flamenca. Jak
vznikl tento nápad a jaký má ohlas?
La Bodega Flamenca je restaurace mé kamarádky Ilony.
Vystupuji tam tak pět let - původně jsem tam tančila každou
středu na reprodukovanou hudbu. Postupem času to ale začala
být rutina, takže se vymyslela nová forma představení.
Jednak vystupuji na soukromých večírcích a silvestrovských
akcích, které se tam konají. A jednak jednou měsíčně
pořádáme flamenkový večer, kam si mohu přivést kamarády a
kolegy dle vlastního výběru. Mám tu restauraci moc ráda.
Mají tyto akce nějaký vliv na zájem o Vaše kurzy, nebo
vůbec o flamenco?
Minimální. Párkrát se mi stalo, že mi volal někdo, kdo mě
tam viděl tančit a chtěl se přihlásit do kurzu, ale to je
skutečně výjimečné. Na druhou stranu jakákoli akce může být
pro mé kurzy i pro zájem o flamenco přínosem. Navíc lidé do
restaurace volají a ptají se, kdy bude další flamenkový
večer, aby si mohli rezervovat místo.
Také chcete pořádat flamenkové fiesty.
Jednu takovou jsem vlastně už uspořádala, byla na konci
minulého školního roku, kde vystoupili studenti z našich
kurzů. Tahle akce měla obrovský úspěch, takže jsem se
rozhodla pořádat takové fiesty častěji. Jelikož ale naše
studio není moc velké, hledám momentálně vhodný prostor.
Měly by se konat jednou měsíčně, bude se tam tančit a hrát
flamenco, navíc by měly sloužit jako prostor k seznámení s
dalšími flamenkovými nadšenci v příjemné atmosféře
flamenkového večírku.
Před pár lety se už objevila snaha fiesty pořádat - v klubu
Mecca v Holešovicích. Proběhly ale dvě nebo tři a pak nic.
Ano, my jsme tam vystupovali se skupinou Arsa y Toma. Podle
mého názoru Holešovice nebyly vhodným místem, jednak byly
rozkopané, nedalo se tam pořádně dostat, a také jsou myslím
pro akce tohoto typu poměrně daleko.
Jak hodnotíte současnou flamenkovou scénu. Existují více
méně tři flamenková uskupení, dvě specializované flamenkové
školy, poměrně široká nabídka kurzů, obchod flamenkovým
zbožím Flamenkín,
internetové stránky flamenco.cz.
Mám dojem, že se skutečně rozrůstá, což je báječné. Chtěla
bych s Janou sloučit naše studia a vytvořit tak jednu
flamenkovou školu, kde by mohl fungovat i Flamenkín, tak
aby měl větší prostory než v současnosti. Takže momentálně
hledáme především vhodné prostory.
Jak vidíte budoucnost flamenka v České republice?
Myslím, že flamenku se u nás povede jen dobře. Určitě
vzniknou nová studia s kvalitními pedagogy a skupiny s
kvalitními tanečníky a muzikanty. Nestane se totiž to, co
se stává u jiných druhů tanců - totiž že po pár měsících
studia si žákyně otevře vlastní kurzy. U flamenka si na
tohle těžko může někdo troufnout (i když párkrát se tak
stalo), protože jde o velmi náročné a komplikované
umění.
A co Vaše flamenková budoucnost?
Doufám, že budu tančit až do osmdesáti, pokud samozřejmě
vydrží zdraví. Moc mě baví se pořád učit něco nového a je
toho spoustu, co se lze naučit. A pak se moc těším, až se
budu dívat na další flamenkové tanečníky a říct si "tohohle
jsem učila, když byl tááákhle malý".
Jsem šťastná, že společně s kolegyněmi jsme těmi
"průkopnicemi" flamenkové taneční scény u nás!.