Flamenková kytara
Na první pohled se flamenková kytara prakticky neliší od klasické
kytary. Rozdíly tu však jsou, dokonce výrazné.
U flamenkové kytary se požaduje, aby měla po úhozu jasný a rychlý nástup
tónu (tj. struně nesmí trvat příliš dlouho, než rozezvučí dřevěné
tělo kytary)
a také rychlé odeznění, jinak by totiž veškeré rytmické techniky,
jako jsou rasgueo, rasgueado či alzapúa ztratily svoji
údernost a zejména raguea by se slila v nepřehlednou směsici zvuků.
Mezi další odlišnosti oproti klasické kytaře patří nízko položené
struny a golpeador.
Nízko položené struny mají dvě funkce: blízkost k hmatníku
usnadňuje hru legato, velmi často ve flamenkové kytaře používanou,
blízkost k ozvučné desce pak usnaďňuje údery prsty do ozvučné desky
(golpe). Vzhledem k tomu, že golpe se obvykle hraje současně
s údery do strun, hraje vzdálenost ozvučné desky od strun
významnou roli.
Tenká ozvučná deska musí být proti úderům prstů chráněna - jinak
by brzy byla samá díra (jak je vidět u kytary Manitase de Plata).
K tomu slouží tenký chránič (golpeador), nalepený okolo ozvučného
otvoru. Golpeador bývá buď bílý nebo častěji průhledný (mnoho flamenkových
kytar se dnes prodává bez golpeadoru, ten je k
dispozici zvláť jako plastová samolepka, kterou je možno čas od
času vyměnit).
Ještě na konci 18. století se ve Španelsku nerozlišovaly kytary na
klasické a flamenkové. Vyráběly se buď z domácího cypřišového nebo
dováženého brazilského růžového dřeva a pro ladění se používaly
borovicové kolíky (viz obrázek).
První zmínky o specifické stavbě flamenkové kytary se objevují
kolem roku 1850, kdy věhlasný výrobce kytar Antonio de Torres
Jurado definoval jak směr ve vývoji klasických kytar tak i směr
ve vývoji flamenkových kytar. Předpokládá se, že hlavním hybným
impulsem k vytvoření flamenkové kytary jako samostatného typu
nástroje bylo v té době rychlé rozšířování Café Cantantes a s tím i
rostoucí poptávka po vyhovujících nástrojích.
Zatímco klasická kytara se zvětšila a byla poprvé vybavena kovovou
mechanikou pro ladění, flamenkové kytaře zůstaly dřevěné kolíky a
o něco menší rozměry. Hlavními charakteristickými prvky flamenkové
kytary bylo použití cypřišového dřeva a extrémně lehká konstrukce.
Dřevěné kolíky
|
Kovová mechanika
|
Vlastnosti cypřišového dřeva (velká hustota a lehkost) dávají možnost
zpracovat jej na tenčí desky, než u brazilského růžového dřeva, bez
nebezpečí, aby se zlomilo. I vnitřní konstrukce byla jednodušší -
namísto 7 vějířovitých podpěr jich bylo v kytarách Torres používáno
jen 5 - i to pomohlo urychlit odezvu a zvýraznit vibrace.
Na hmatník bylo používáno růžové dřevo, které bylo lehčí (ale také
méně odolné), namísto těžkého ebenového, používaného u klasických
kytar.
Flamenkové kytary byly levnější než klasické - domácí cypřišové
dřevo bylo levnější než dovážené brazilské, dřevěné kolíky
levnější, než kovová mechanika. Flamenkoví kytaristé obvykle
nebyli bohatí, což může vést k doměnce, že takto postavená
flamenková kytara vznikla vlastně z ekonomických důvodů. Dost
možná to také hrálo svou roli, ale z vývoje flamenkové hudby se dá
spíš usuzovat, že požadavek na ostrý zvuk kytary byl dán především
rytmičností flamenca jako takového.
V průběhu vývoje flamenkové kytary během minulého století i ona
poněkud zvětšila své rozměry, takže dnes se většina flamenkových
kytar rozměrově téměř neliší od klasických.
Namísto cypřiše se na přelomu 19. a d 20. století také začalo používat
dřevo z německého javoru; to umožňuje také vyrábět velmi tenké plátky a
poskytuje o něco plnější zvuk, a přitom stále dosti ostrý. Dnes se též
používá německá jedle a růžové dřevo (palosanto) z Indie.
Během posledních 50 let se postupně i na flamenkových kytarách
začaly používat kovové mechaniky; ačkoliv kovová zátěž na konci
krku trochu ubírá kytaře na razantnosti, kovové mechaniky přeci jen
poskytují jemnější a stabilnější ladění.
Flamenková kytara se svým zvukem hodí především k doprovodu.
Nástup flamenkové kytary jako sólového nástroje si vynutil vznik
kompromisu mezi klasickou kytarou a flamenkovou kytarou: ten bývá
označován jako koncertní flamenková kytara. Podobně jako u
flamenkové kytary je požadován rychlý nástup tónu, rychlé odeznění
ale již jen částečně; zvuk by měl rychle ztratit část své
intenzity, ale pak doznívat delší dobu podobně, jako u klasické
kytary. Tím se neztratí údernost, ale kytara přitom není němá ani
v pomalejších pasážích.
Dnešní sóloví flamenkoví kytaristé používají
prakticky výlučně koncertní flamenkové kytary.
Koncertní flamenkové kytary obvykle mají přední desku z německého smrku.
Podle lubů a zadní části se dnes často dělí do dvou kategorií:
flamenca blanca a flamenca negra.
Verze blanca (světlá) pro luby a zadní část používá lehčí dřeva,
např. cypřiš nebo cedr, zatímco verze negra (tmavá) používá hustší
dřeva, např. indický palisandr nebo indické či brazilské růžové
dřevo. Verze negra má obvykle výraznější basy a trochu jemnější
zvuk.
Výroba flamenkových kytar byla po dlouhou dobu výlučnou záležitostí
španělských výrobců; řada z nich vyráběla jak klasické, tak
flamenkové kytary. Nejlepší flamenkové kytary pak pocházely od
malé skupiny guitarreros, kteří se specializovali výlučně na
flamenkové kytary. Mezi nejznámější výrobce v počátcích patřili:
Antonio de Torres Jurado (1817-1892), Vicente Arias (cca 1840-1912),
Manuel Ramírez (cca 1866-1916). Následoval Santos Hernández
(1873-1942), žák Manuela Ramíreze, jehož obchod v ulici Aduana
27 v Madridu se v dvacátých letech minulého století stal místem
setkávání největších osobností flamenca, včetně Ramóna Montoyi a
Antonia Chacóna. Dalším významným výrobcem (a též Ramírezovým žákem)
byl Domingo Esteso (1882-1937). Dalším legendárním výrobcem byl
Marcelo Barbero (1904-1955), který byl po určitou dobu zaměstnán
u vdovy po Santosu Hernándezovi a měl tak možnost zkoumat a
opravovat řadu starých mistrovských nástrojů. V době jeho přečasné smrti
v roce 1955 byl Barbero výrobcem kytar pro většinu tehdejších
kytarových hvězd. Jeho pokračovatelem se stal jeho žák Manuel
Reyes de Cordoba, jeden z nejvýznačnějších výrobců flamenkových
kytar v druhé polovině dvacátého století. Jeho syn, Manuel
Reyes Jr.dnes patří mezi nejžádanější kytaráře.
Dalšími význačným výrobci se stali Hermanos
Conde (sourozenci Condeovi) v Madridu,
synovci Dominga Estesa - k jejich slávě přispěla nejen kvalita, ale i
fakt, že na jejich kytaru hrál Paco de Lucía.
Dalším známým výrobcem se stal Gerundino Fernández v Almeríi.
Dnes, v době celosvětové popularity řady flamenkových kytaristů,
jakými jsou Paco de Lucía, Vicente Amigo, Tomatito, Gerardo Nuñez
a další, se i zvyšuje poptávka po flamenkových kytarách.
Samozřejmě největší poptávka je po značkách, na kterou hrají
některé z těchto hvězd. Například u Hermanos Conde bylo možné
zakoupit kytaru ze série, kterou odzkoušel a vlastnoručně podepsal
samotný Paco de Lucía. Vicente Amigo používá kytaru Manuela Reyese;
Manuel Reyes má údajně vyprodáno na několik let dopředu.
Koupit si kytaru od takto proslaveného výrobce obvykle znamená
utratit větší sumu peněz. Ve Španělsku lze ale najít i celou řadu
méně známých výrobců, kteří také vyrábějí výborné flamenkové
kytary a za nižší cenu.
Bohužel, v našich obchodech se koncertní flamenkové kytary (natož
flamenkové kytary) moc nevyskytují, prodavači mnohdy
ani nic netuší o jejich existenci. Nebo vám
ukáží krásně vytištěné zahraniční katalogy a jsou schopni vám
vybranou kytaru dovézt, ale to je jako kupovat zajíce v pytli.
Asi není třeba zdůrazňovat, že každá ručně dělaná kytara je
originál a zvuk se může lišit kus od kusu.
Toužíte-li tedy po flamenkové kytaře, asi vám nezbyde, než
vyrazit do Španělska. A nebo alespoň do
Mundo Flamenco v Německu.