Koncert Vicente Amiga
Koncertem Vicente Amiga
27.11.2005 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze vyvrcholil
festival Kytara napříč žánry.
Představení se jmenovalo Un momento en el sonido podle
Amigova posledního sólového alba, které vydal letos v dubnu
po pětileté odmlce, vyplněné spoluprací na jiných albech a projektech.
Vicente Amigo zahájil vystoupení sólovou hrou; zahrál soleu Mezquita z
posledního alba, přičemž na začátku použil
motivy ze starších skladeb Sierra del agua a Callejon de la luna
a na konci přidal gradaci z Tío Arango.
Pak už nastoupili i jeho doprovodní hráči - José Manuel Hierro (druhá kytara,
perkuse a zpěv) - dlouholetý Amigův spolupracovník a kamarád, kterému Amigo věnoval
titulní skladbu, Patricio Cámara (perkuse a zpěv),
Blás Córdoba (zpěv),
Paquito Gonzáles (perkuse). Společně pak pokračovali výborným
fandangem Mensaje, z legendárního alba Vivencias Imaginadas.
Poté se k hudebníkům přidali Antonio José Ramos (basová kytara)
a José María Sánchez (klávesy) a
následovaly už jen skladby z posledního alba:
bulería Campo de la verdad (věnovaná slavnému toreadorovi
José Tomásovi, začíná poklidným dvoudobým rytmem a pravá divoká bulería
se z něho vyloupne až po první čtvrtině skladby),
tangos Tangos del arco bajo a skvělá farruca Silia y el tiempo,
o které Vicente Amigo prohlásil, že je z nápadů, které nosil v hlavě už od dob
studií u Manolo Sanlúcara před dvaceti lety, ale teprve teď dozrály do
finální podoby.
Následovala sólově taranta Un momento en el sonido, která
dočasně zklidnila sál, ale pak už bulería Rocamador
opět zvedala ze židle. Mimochodem - Rocamador je místo v oblasti Extremadura, kde
inspirován atmosférou místního kláštera Amigo několik týdnů komponoval skladby
pro své album.
Jako další přišla rumba Demípatí, úvodní skladba alba, která
při prvním poslechu vypadá jednoduše, ale při opakovaném
poslechu vynikne její zajímavá rytmická a harmonická struktura.
Poslední zklidnění přineslo bolero Bolero a Marcos (věnované
jeho synovi) - trochu mi v něm chyběl zvuk bandoneonu (argentinské tahací hamoniky),
který na albu s kytarou tvoří krásný dialog; na koncertu jej nahradily klávesy.
A nakonec přišlo zapateado Oriente Mediterráneo se závěrečným
vyvrcholením, po kterém lidé vstávali ze židlí a tleskali.
Vicente Amigo hrál s fascinující lehkostí a neskutečnou rytmickou přesností
a výdrží; snad jen zírající kytaristé v prvních řadách mohli plně docenit jeho
práci rukou.
Mimochodem: víte, co to byla ta šedivá krabice vlevo vedle Amigovy židle? Žádná
zvuk zlepšující elektronika - bylo to elektrické topení.
Organizátorům festivalu patří velký dík za zprostředkování mimořádného zážitku.
Zbývá si snad jen přát, aby příští rok přijel Chicuelo nebo Gerardo Nuñez, aby výčet hvězd moderní flamenkové
kytary, které už koncertovaly v Česku, byl úplný.