Parrilla de Jerez
Foto: Paco Snchez. Zdroj: www.expofoto.com.
Flamenkový kytarista
Manuel Fernández Molina, známý pod
uměleckým jménem
Parrilla de Jerez, se narodil 21. září 1945 v
ulici Campana č. 25 v Jerez de la Frontera (Cádiz).
Parrilla de Jerez patří k nejvýznamnějším postavám historie flamenkové kytary.
Jeho herní styl se vyznačoval především zcela mimořádným ovládáním compásu a
jeho techniku rasguea jerezské školy převzali mnozí kytaristé. Mezi svými
kolegy byl velice oblíbeným, ceněným a váženým umělcem.
Z otcovy strany byl pravnuk zpěváka Antonia Fernándeze přezdívaného Frijones de
Jerez, tvůrce jednoho z osobních stylů cante por soleá; vnuk Juana
Fernándeze Carrasco známého jako Juanichi El Manijero, autora populární
siguiriyas "El Cuco"; syn Manuela Fernándeze Moreno přezdívaného
Tío Parrilla de Jerez, velkého flamenkového patriarchy a všestranného
umělce, který zpíval, hrál na kytaru i tancoval - byl autorem jednoho z
tanečních prvků stylu por bulerías a v oné době uznáván i jako
nejlepší tanečník bulerías; bratr tanečnice Any Parrilla a kytaristy
Juana Parrilla, taktéž výborných umělců. Parrilla de Jerez byl také synovec
mistrů flamenkového zpěvu Tío Borrika a Sernity de Jerez.
Jeho matka, Bernarda Molina Vega, původem z Algeciras, velice dobře zpívala, a
kromě jiného byla z otcovy strany spřízněna s velkým zpěvákem Manuelem
Torre.
Na kytaru se učil hrát nejprve od svého otce, a ten ho později poslal k Rafaelu
del Águila, jenž byl považován za jednoho z nejlepších mistrů nejen v Jerezu,
ale i ve Španělsku vůbec.
„Je těžké vysvětlit, v čem se odlišuje jedna škola od druhé, ale Jerez
má něco zvláštního, čím se liší v rytmičtějších toques, tzn. jako v seguiriyas,
soleá, bulerías nebo tangos. Ačkoliv dobrý kytarista musí ovládat všechna palos,
jak ta základní čili s compásem, nebo ta „libres“, protože všechna jsou stejně
důležitá pro prezentaci znalostí a schopností interpreta. Pokud jde o samotnou
techniku, v Jerezu se hodně používá palec a legato. A to, co nejlépe
charakterizuje naše toque, je vkládání okamžiků ticha. Jerezský kytarista si
hodně pohrává s tichem.“
Již ve třinácti letech se poprvé představil na veřejnosti na
Feria de
Sevilla v roce 1959.
Do března 1963 účinkoval ve
ventas La Pañoleta,
La
Rosaleda a
La Maribal, a na fiestách při zvláštních
příležitostech. Poté překročil hranice Andalusie a začal vystupovat po celém
Španělsku se skupinou zpěváka a kytaristy Enrique Montoya; v létě roku 1963 ve
flamenkovém
tablao La Gitana na ostrově Ibiza; v září stejného roku v
madridském
tablao El Duende, které patřilo tanečnici
Pastoře
Imperio a toreru Rafaelovi Vega de los Reyes, přezdívanému Gitanillo
de Triana, kde doprovázel zpěváky
Terremota de Jerez, Sernitu
de Jerez a
La Perlu de Cádiz.
„Hlavní poslání flamenkového kytaristy spočívá v umění dát každému, co mu
přísluší. Ačkoliv všichni zpívali por seguiriya del Marrurro nebo del Tío José
de Paula, každý ji interpretoval po svém. A proto se nemůže hrát celému světu
stejným způsobem.“
(O zpěvácích Tío Borrico, Terremoto, Sordera... a zpěvu vůbec)
Foto: Anah Crmody. Zdroj: www.flamenco-world.com.
V listopadu 1963 se účastnil křtu Rosarie Gonzáles Flores (dcery slavné
tanečnice, zpěvačky a herečky Loly Flores), při kterém na kytaru doprovázel La
Paqueru de Jerez a
Lolu Flores, s níž 20. prosince 1963
debutoval v barcelonském divadle
Calderón a pokračoval v turné po
celém Španělsku až do konce dubna 1964.
V červenci 1964 se vrátil k Pastoře Imperio, ale tentokrát do tablao
Los Monteros ve městě Marbella v Malaze. Následně působil střídavě v
tomto tablao a v madridském El Duende, a to až do června
1966.
V tomto roce také účinkoval v představení Rafaela Farinase. Vzápětí byl povolán
do vojenské služby, jež ho stáhla z uměleckého života na národní úrovni, i když získal
alespoň několik povolení pro účinkování v Andalusii. Začátkem března 1968
službu ukončil a mohl tak znovu obnovit svou uměleckou kariéru a začít
vystupovat při různých akcích.
„Melchor byl pro mne jeden z největších kytaristů v historii flamenka,
třebaže se mu nedostávalo uznání, které by bylo hodno jeho díla. O tom svědčí,
že jako jediný doprovázel Tomáse Pavóna, Niñu de los Peines,
Manolo
Caracola a Antonia Mairenu. Já se domnívám, že tímhle je řečeno už vše. Je
jasné, že v jeho generaci byla velká jména jako Sabicas nebo Niño
Ricardo, nicméně oni vynikali více jako koncertní kytaristé. Pro doprovod ke
zpěvu si však nemyslím, že by tu byl nějaký jiný „tocaor más puro“ v celé
historii flamenka.“
(O kytaristovi Melchor de Marchena)
V září roku 1968 byl angažován
Manolo Caracolem do jeho
tablao Los Canasteros v Madridu, ve kterém působil až do února 1969, kdy měl
v hotelu
Aránzazu v Bilbao premiéru s triem
Antología ve
složení Mario la Vega, Ángel García a María del Sol, a následně se vydal na
turné po celém Španělsku. Vystupoval také například při inauguraci hotelu
Marbella Hilton.
Od července do října téhož roku hrál na různých galapředstaveních a fiestách, a
to až do svého prvního vystoupení v sevillském tablao Los Gallos se
zpěvačkou La Paquera de Jerez, kterou pak doprovázel více než třicet let.
Parrilla samozřejmě nebyl jejím jediným kytaristou, nicméně ona s ním
vystupovala nejraději, jelikož se nejlépe dokázal přizpůsobit jejímu
nepravidelnému a nepředvídatelnému zpěvu. Kytarista Parrilla de Jerez a
zpěvačka La Paquera de Jerez tvořili jedinečné a
nezapomenutelné duo v historii flamenka.
„
Oficiálně ji doprovázím od prosince 1969, jelikož předtím jsem pro ni hrál
jen sporadicky. Je faktem, že existují fotky ze křtu Rosarilly, dcery Loly
Flores, z roku 1963, na které zpívá La Paquera a já hraji na kytaru. Ale období,
kdy jsem ji začal obvykle doprovázet, začíná rokem 1969. Tím ale nechci říct,
že bych po celá ta léta doprovázel jen ji. Nikdy jsem nebyl výhradním
kytaristou nikoho, jako například Los Gemelos s Maríou Dolores Pradera. Také
jsem doprovázel mnoho jiných umělců. Osm let jsem hrál Curro Malenovi. Často
jsem doprovázel i Manuela El Agujetas, jak naživo, tak v nahrávacích studiích.
S nástupem letních festivalů jsem musel doprovázet prakticky všechny, od
Antonia Maireny až po Chocolateho, Calixto Sáncheze, Naranjita de Triana, Luise
de Córdoba, La Macanitu...“
(o doprovodu zpěvačky La Paquery de Jerez)
V únoru 1970 debutoval v jednom z cádizských tablaos, kam byl
angažován na šest měsíců, kde doprovázel svou sestru, tanečnici Anu Parrilla, a
další umělce jakými byli např. Trini España, José Menese,
Antonio Núñez "El Chocolate" a další. Poté pokračoval na
flamenkových festivalech po celém Španělsku.
Se zpěvákem Mairenou
V září měl premiéru po boku Loly Flores v madridském
tablao
Caripén, kde byl angažován až do června 1971. Následovala další účinkování
na festivalech, a 6. září téhož roku poprvé vystupoval v Mexiku D.F., se
zpěvákem Enriquem Morente a svou sestrou Anou. V Mexiku účinkovali asi tři a
půl měsíce a do Španělska se vrátili 20.prosince 1971.
Od března do června 1972 působil se sestrou Anou v Marbelle v tablao
Fiesta, poté se přesunuli do tablao Loly Flores v Puerto Banús, a
následně, od září do konce října 1972, se spolu představili v madridském
Caripén. Následovala zahraniční turné po Jižní Africe a Rhodesii (dnešní
Zimbabwe), švédském Stockholmu, a francouzské Marseille, kam byl v březnu 1973
pozván k natáčení televizního programu.
Ještě na konci téhož měsíce se vrátil domů do Jerezu, aby si odpočinul od
cestování, a 8. června 1973 obdržel z rukou Manuela Ríose Ruize cenu
Nacional de Guitarra. Během této události byl požádán o sólový výstup a
také o doprovod zpěváka Antonia Maireny. V prvních řadách
seděli jako diváci i zvláštní hosté: slavný flamenkový kytarista Agustín
Castellón přezdívaný Sabicas, a neméně významný kytarista
klasické hudby Andrés Segovia.
„Flamenková kytara je hudební nástroj, který si dovolí všechno. Uvedu
příklad. Když mistr Sabicas naposledy vystupoval na Bienal de Flamenco de
Sevilla, zahrál sólově osmnáct skladeb. A tomuhle já říkám koncert kytary. Dnes
naopak někdo oznámí svůj sólový koncert, a dotyčný přitáhne další kytaru, cajón,
basy, dechové nástroje, zpěváka a tanečníka. A co se tedy stává? Nakonec
nezahraje opravdu sám nic víc než dvě tři skladby. Z jedné strany je to dobré,
protože se prodává lépe, ale z té druhé strany zrazuje esenci skutečné sólové
hry. Pro mě je koncert kytary jen koncert kytary. Je ale velmi těžké nabídnout
recitál pouze s kytarou.“
V červenci 1973 se vydal na turné po španělském území se zpěvačkou La Paquerou
de Jerez. Během turné si odskočil do Jerezu kvůli sólovému koncertu v Real
Academia v San Dionisio, pořádaném Cátedra de Flamencología y estudios
Folklóricos Andaluces, a k převzetí další národní ceny od zmíněné
instituce. Poté se opět vrátil ke skupině a pokračoval s ní v turné až do
poloviny září.
Se zpěvačkou La Paquera de Jerez
Foto: Luis Chaves. Zdroj: www.tristeyazul.com.
V následujícím období účinkoval na galavečerech a privátních fiestách uvnitř
provincií Cádiz a Sevilla, a to až do února 1974, kdy se vrátil ke své sestře
Aně Parrilla do
Ballet de Luisillo, s nimiž tentokrát odjel na turné
po Benátkách, Janově a dalších italských městech.
V březnu 1974 se vrátil do Španělska, kde se až do ledna 1979 věnoval hře na
kytaru výhradně na festivalech a významných galapředstaveních.
Například v září 1978 účinkoval se svými sourozenci, tanečnicí Anou a
kytaristou Juanem, a synovcem Manuelem Parrilla na Congreso de actividades
de flamenco, který se konal ve městě Zamora. Tento ročník byl věnován
společně jeho otci, Tío Parrillovi, a zpěvákovi Manueli Torre.
Od této doby až do posledních let střídal festivaly a galapředstavení s turné
po cizích zemích; v roce 1979 s La Paquerou de Jerez ve francouzském Monpelier,
v roce 1984 se sestrou Anou, zpěváky Currem Malena a Chanem
Lobato v belgických městech Kortrijk a Muscrón, a o měsíc později také
v hlavním městě Bruselu...atd.
V roce 1992 se prezentoval v představení své sestry Any Parrilla nazvaném
De Jeré a Cai, které bylo součástí doprovodných programů výstavy Expo´92,
a poté i v pavilónu Andalucía na Expo´92 po dobu šesti měsíců, až do
jejího závěrečného ceremoniálu v měsíci říjnu. Na Expo´92 získali cenu za
nejlepší flamenkové vystoupení, konaného během výstavy.
„Hra na kytaru se sice velice vyvinula, změnilo se však to, že dnešní
kytaristé nejsou příznivci zpěvu. Hrát ke zpěvu, umět dát zpěvákovi jeho místo,
aniž by hledal cestu, jak sám oslnit, neznamená, že zůstává na druhém místě.
Právě naopak, kdo zůstává na druhém místě je ten, který se předvádí a nedá
zpěvákovi prostor.“
V roce 1993 a se stejným představením odjeli na festival do francouzského Mont
de Marsan, kde dosáhli značného úspěchu. V letech 1995, 1997, 1998 účinkoval v
Ženevě na světovém tanečním a hudebním festivalu, kterého se účastnilo více než
padesát zemí z pěti kontinentů.
Foto: Daniel Muñoz. Zdroj: www.flamenco-world.com.
V letech 1960 až 2000 účinkoval na festivalu
Las Nieves v Arcos de la
Frontera (Cádiz), kde mu, při oslavách čtyřicátého výročí, byla udělena pamětní
plaketa, jakožto poslednímu umělci-pamětníkovi, jenž účinkoval na prvním
ročníku ve svých patnácti letech. Jeho sestra Ana převzala další pamětní desku,
věnovanou svému otci Tío Parrillovi, který vystupoval na zmíněném festivalu
jako tanečník.
Dne 27. února 1999 se představil s La Paquerou de Jerez v Colegio Mayor San Juan
Evangelista a 24. dubna 1999 se do tohoto sálu vrátil a tentokrát se
představil publiku jako koncertní kytarista.
Během roku 2000 účinkoval na flamenkových galapředstaveních v různých
španělských městech. 17. dubna 2001 odletěl do Santiaga v Chile, kam byl pozván,
aby vyučoval na kurzech v La Fragua, a kde svou návštěvu završil svým sólovým
koncertem. 2. května 2001 pořádal recitál jako sólista v chilském městě
Concepción. Do Santiaga se jako mistr vrátil na kytarové kurzy ještě jednou v
následujícím roce a v téže době se konal i jeho koncert v chilském kulturním a
sportovním centru Estadio Español.
V červnu 2001 dosáhl se zpěvačkami Paquerou de Jerez a La
Macanitou dalšího úspěchu na festivalu v Mont de Marsan ve Francii.
14. prosince 2001 v jerezském divadle Villamarta mělo premiéru jeho vystoupení
s flamenkovými villancicos
nazvaném Zambomba jerezana en San Miguel, které
pořádala Peña de la Bulería a v němž všechna témata
byla jeho dílem a dosáhla mimořádného úspěchu. V lednu 2002 cestoval s La
Paquerou de Jerez do japonského Tokya, kde čtyřikrát vystoupil v Národním
divadle. V březnu stejného roku účinkoval s La Macanitou v divadle Villamarta
na Fiestas de Otoño.
„Z komerčního hlediska flamenco zažívá nejlepší chvíle své historie,
jelikož dnes se nahrává i prodává více... Z uměleckého hlediska ale asi trochu
klesá... Tím nechci říct, že by se mělo vytratit, to vůbec ne. Vždy tu byli a
stále budou lidé, kteří kultivují tradici. Dnešní situace je taková, že celému
světu se líbí peníze, mít Mercedes a domek na pláži. Proto dnešní umělci dělají
moderní věci a zaprodávají umění, aby mohli vydělat peníze, které jim tradice
nedá. Tradice byla vždy záležitostí menšiny.“
Se zpěvačkou Macanitou
Foto: Estela Zatania. Zdroj: www.deflamenco.com.
Jako doprovodný kytarista má Parrilla de Jerez na svém kontě více než padesát
alb velkých postav flamenkového zpěvu, jakými byli či stále jsou například: La
Paquera de Jerez,
Manuel El Agujetas, José Menese, Curro
Malena, Pansequito, Enrique Morente, Tío Borrico, Tía Anica la Piriñaca,
Manuel Moneo, Diego Rubichi, Juanata, Terremoto de Jerez... aj. Dále čtyři alba
jako koncertní kytarista: dvě nahrané ve Španělsku, jedno v texaském Houstonu,
a jedno ve švýcarské Ženevě. Složil čtyři skladby duchovní hudby, věnované
svatým jerezským obrazům:
Virgen de la Piedad,
Valle de San
Telmo,
Esperanza Jerezana a
Prendimiento de Jerez. Byl
autorem textů flamenkových
coplas, písní, básní, dialogů a frašek s
andaluskými náměty; a skladatelem veškeré hudby, kterou interpretoval.
Parrilla de Jerez měl hlavní zásluhu na zachování tradičních vánočních písní
svého kraje - villancicos flamencos – byl iniciátorem
významného hudebního projektu Así canta nuestra tierra en Navidad.
Během své umělecké kariéry účinkoval po boku nejvýznamnějších flamenkových
umělců ve více než třiceti televizních programech, natočených od 1964 až do
současnosti. Také se objevil ve dvou scénách ve filmu "Vengo", režiséra Tony
Gatlifa s Antoniem Canalesem v hlavní roli, kde doprovázel zpěvačku La
Paqueru de Jerez.
Jednou ze zajímavostí z jeho umělecké kariéry je, že byl již jediným, a tudíž
posledním kytaristou, který při hře stál jednou nohou na židli.
„To už nepraktikuje nikdo. Dříve to bylo běžně vidět, přestože zpěváci
stále upřednostňovali zpívání v sedě. V mnoha případech si však stoupali při
zpěvu por bulerías, a tím se tak dožadovali, aby kytara byla ve výši uší.
Ačkoliv s La Paquerou je to originální. A dokonce si dovoluji říct, že je to
legendární událost, protože den, kdy spolu přestaneme účinkovat, už tu nebude
nikdo, kdo takhle bude hrát.“
Od listopadu 2002 vyučoval flamenkovou kytaru ve škole Rafaela del Águila při
Peña Flamenca Los Cernicalos v Jerezu.
Parrilla de Jerez zemřel v 63 letech po dlouhé těžké nemoci dne 6. června 2009
ve svém rodném městě, Jerez de la Frontera.
Další významné aktivity a uznání
- Caballero Cabal de la Orden Jonda
- ředitel školy Javiera Moliny při Cátedra de Flamencología v letech 1973 až 1983
- hudební ředitel diskografické kolekce Así canta nuestra tierra en Navidad, pro kterou
v letech od 1982 až do roku 2000 nashromáždil kolem dvou set nahrávek
villancicos
- člen a zakladatel umělecké asociace Príncipe de
Boumont se sídlem v Jerez de la Frontera
- držitel vyznamenání El Junco
de Oro udělované jerezskou kulturní asociací Los Juncales
Diskografie
- Guitarra Gitana (1970)
- Antologia de Bulerías (1973)
- Jondura (1996)
- Nostalgia (1999)
Audio a video ukázky