Jak si vylepšit cajón z Iberiky
Přiznám se, že jsem váhal, zda tenhle článek vůbec zveřejňovat. Když si spočítám
kolik lidí má cvičební cajón z Iberiky a kolik z nich je asi kutilů... Na druhé
straně cajón je jedním z mála hudebních nástrojů, kde máte šanci různých
vylepšování, či dokonce vlastní stavby; například pan Inhoffen z Mundo Flamenco
na letošní Iberice prodával cajón (výrobek jeho kamaráda), který měl uvnitř
napružené bambusové špejle tlačící na ozvučnou desku - mělo to docela pěkný a
specifický zvuk. Snad tedy může být i tenhle článek pro někoho inspirací.
Takže o co jde: cvičební cajón z Iberiky je prostá překližková bedna, s rozměry
cajónu, včetně bassreflexového otvoru vzadu. Překližka vpředu je dostatečně tenká,
aby poskytovala poměrně dobrý zvuk v basech. Co ale chybí, jsou "vnitřnosti",
které dodávají cajónu činelový zvuk při úderu na rohy. Většina cajónů to má řešeno
strunami, které se zevnitř dotýkají přední desky a při úderu specificky drnčí.
Občas pak mají cajóny uvnitř i svazek rolniček.
Cajón z Iberiky naštěstí není úplně slepený; přední desku lze odšroubovat. A mě
se doma válely staré kytarové struny a jedna kytarová mechanika, takže jsem
se rozhodl vyzkoušet, co se stane, když se pokusím svůj cajón z Iberiky doplnit
o struny. Prozradím dopředu, že výsledek vůbec není špatný - samozřejmě se
nevyrovná zvuku profesinálního cajónu, ale rozhodně teď zní podstatně lépe, a to
za cenu několika hodin práce.
Na to, aby struny správně drnčely, musí existovat možnost nastavit jejich napnutí.
Protože se to nedělá často, jsou na to u cajónů obvykle obyčejné šrouby, které se dotahují
imbusovým klíčem. Ale já měl doma již zmíněnou mechaniku, kterou jsem kdysi
vymontoval z kytary, takže jsem na napínání použil ji - což je vlastně poněkud luxusní
řešení, ale pro mě méně pracné. Detail vidíte na následujícím obrázku. Nehleďte
prosím na dílenské zpracování - já jsem se s tím moc nepáral, abych neztrácel
moc času. Použil jsem smrkové dřevo (které jsem měl po ruce), což se
na to moc nehodí; původně byly struny omotané kolem (viz zářezy dole), ale struny
se do dřeva zadíraly a nešly ladit, takže jsem tam nakonec musel přidat ještě kytarové
pražce. Pokud byste tedy chtěli dělat něco podobného, asi by bylo lépe si
opatřit tvrdší dřevo, například z bukového práhu. Jinak ta kytarová mechanika
je háklivá na přesnost vyvrtání děr; tady jsem se svým přístupem "rychle a nepřesně"
dost narazil.
Celá tato část je přišroubovaná zespoda silnými vruty. Z hlediska přesnosti je
nejdůležitější, aby struny doléhaly na přední desku a ta přitom nebyla vyboulená.
To, aby struny přiléhaly k desce, je nahoře ještě důležitější, než dole. Zvolil
jsem řešení, které vidíte na následujícím obrázku - struny jsou na trámku vzadu
uchyceny na vrutu a svým tahem se snaží vyklopit trámek ven - trámek je vložen
do úchytů tvaru L s určitou vůlí a sám o sobě není nijak přišroubován. Tím,
jak se jej struny snaží vykopit ven, je přitlačován na přední desku, takže je
zajištěno, že struny jsou v dobrém kontaktu s přední deskou.
Jak to vypadá celé vidíte na následujícím snímku. Všimněte si také přilepení
výztuhy na zadní desku - zadní deska je také z tenké překližky, neměla by
však rezonovat v nižších tónech. Zadní otvor bylo potřebné zvětšit na průměr
12 cm - jednak z praktického důvodu (aby tam šla prostrčit ruka kvůli
ladění), jednak proto, že jsem tento rozměr odkoukal z jiných cajónů.
Jako struny jsem použil kytarové struny E a A (tj. ty nejsilnější).
Ty moje byly nylonové, omotané kovem, možná by se tady dalo experimentovat a
zkusit třeba celokovové, ale já prostě použil to, co se mi válelo doma v šuplíku.
Jsou-li struny volné po celé délce, vede to k nepříjemnému drnčení, proto je
třeba mít možnost je utlumit - za tímto účelem jsem nalepil sekundovým lepidlem
na přední stěnu zevnitř suché zipy - a to po čtvrtinách délky - viz další
obrázek. Po smontování cajónu jsem pak struny přemostil protějšky suchých zipů.
Suché zipy nechávají struně trochu volnosti, takže drnčení ve vyšších tónech
tolik neomezí.
A to je celé. Struny se napnou a případně utlumí tak, aby drnčení bylo co
nejpříjemnějsí, a je to. Když už jsme u toho kutilství, víte, že některé levné čínské
kytary, co se prodávají v Tescu, Lidlu a podobných hypermarketech, mívají
docela slušně flamenkový zvuk? Zejména ty nejlevnější, kde se šetří dřevem
(poznáte podle váhy), takže kytara má rychlý dozvuk a rozhodně flamenkovější
zvuk, než podstatně dražší klasické kytary nejnižší kategorie z renomovaných obchodů.
Ovšem musíte být trochu kutil a opravit si drobné nedodělky, jako vylezlý pražec
nebo nevhodně vysoká kobylka :-).
Zdeněk Martínek, 21.12.2008