Rozhovor s tanečnicí Conchitou Aranda
Tento příspěvek byl zrealizován na přání časopisu Taneční
zóna pro článek na téma stárnutí tanečníků, který by měl být
obsahem letního čísla letošního roku. Tématem jinak rozsáhlého článku bude
stárnutí tanečníků různých tanečních stylů, ale zde samozřejmě zveřejňujeme jen
jeho flamenkovou část. Byť relativně krátký, ale pro mě osobně též přínosem
nových a zajímavých informací.
Flamenková tanečnice Conchita Aranda začala tancovat v osmi
letech, v roce 1939. V Cádizu, ve svém rodném městě.
Po mnoha letech na cestách po celém světě se skupinou svého manžela, zpěváka
Bendito de Cádiz, je ještě dnes ženou procházející se cádizskými uličkami a
zároveň velkou umělkyní. Zatím posledního úspěchu dosáhla v roce 2007, když
tančila před samotnou španělskou královnou Doñou Sofií, která navštívila Cádiz
při příležitosti slavnostního otevření Centro de Arte Flamenco ve
čtvrti Santa María.
Během oné kouzelné noci Conchita zanechala nepřekonatelný dojem na prknech v
nejvíce flamenkové čtvrti tohoto třítisíciletého města. Královna tanečnici
nadšeně tleskala. Jako všichni přítomní, kteří nemohli uvěřit, že by
Conchita Aranda mohla vyjádřit tolik umění a flamenkového duende ještě
ve svých 76 letech.
Skupina Los Gitanillos de Cdiz (zleva Cascarilla, Conchita Aranda, Bendito de Cdiz)
Foto: Paco Snchez. Zdroj: www.deflamenco.com.
Umí stará tanečnice něco navíc, co neumí mladá?
“Nyní znám všechna palos, i třeba granaínu nebo taranto. Předtím je v Cádizu
tančila jen Fernanda Romero. Já se je naučila až v roce 1965, v Paříži. Guajira,
která je pomalejší než bulería, se tehdy třeba netancovala... Domnívám se, že
to je to, co umí stará tanečnice a co mladá neumí. Všechna palos, nebo alespoň
téměř všechna palos...”
Ztrácí něco důležitého tanečnice, když stárne, a co to je?
“Teď se tancuje více nohama. Já byla jednou z mála, které zapateado používaly,
které chodily stále po jevišti a předváděly se...Ale paže jsou dost odlišné. (S
úsměvem) Některé pohybují pažemi jako Japonky...Chci říct, že některé jimi
pohybují úžasně a jiné ne...V této době se vskutku tancuje lépe, než se
tancovalo kdysi. Ale i tehdy tu byli samozřejmě velice dobří tanečníci, jako
Mario Maya či Faíco...”
Na co myslí tanečnice při tanci, když je jí 20? 40? 60? 80?
(S velkým smíchem) “Mně není osmdesát. Ale bylo mi 20, 30 let, i 40... A
popravdě, já nemyslela na nic. Ani jsem nevnímala a neviděla publikum. Myslela
jsem jen na to, abych tancovala dobře. Já jsem se nikdy neučila v žádné
akademii, jelikož můj otec byl prostý dělník a školu mi platit nemohl. Řekla
bych ale, že čím starší, tím více je tam strachu, jelikož je tam méně síly,
avšak je tam více toho umění... Méně síly, ale víc umění, a to bude así tím.”
V čem se to liší, když tančí spolu mladá žena a mladý muž od toho,
když spolu tančí stará žena a starý muž a od toho, když spolu tančí stará žena
a mladý muž?
“To bylo už před mnoha lety, kdy muž a žena tancovali spolu. Muž používal při
tanci hodně zapateada, kdežto žena ne. Chlapi se tenkrát blýskali více...V
Cádizu například tančily dvě sestry Jara, jedna z nich představovala muže a
druhá ne. Ta, co představovala muže, používala zapateado, a ta druhá se
jednoduše chopila sukně. Předtím byl v tanci důležitejší muž, žena o něco
méně...”
“Ale povím vám ještě jednu věc, pohyby paží žen byly tenkrát mnohem krásnější.
V tanci párů i u sólových tanečnic. Žena sice tolik nedupala, ale její paže
svým uměním velmi vynikaly, opravdu velmi...”
Společné foto významných nejen cádizských flamenkových
umělců s královnou Sofií při slavnostním otevření Centro de Arte Flamenco ve
čtvrti Santa María exkluzivně pro Flamenco.cz. Španělská královna Sofia de
Grecia uprostřed, po její pravici stojí Conchita Aranda a po její levici
zpěvačky Mariana Cornejo a Pepi la de Ignacio. Z dalších např. vzadu - ten
nejvyšší – je tanečník El Junco, zprava v dolní řadě kytarista Pascual de Lorca,
flamenkolog Antonio Barberán, uprostřed zpěvák Bendito de Cádiz, po jeho
pravici starostka města Cádiz Teófila Martínez a zpěvák Cascarilla, atd.
Lenka Staníčková, 2.3.2008,
ve spolupráci s Ninou Vangeli (otázky-časopis Taneční zóna, Praha)
a
Enriquem Montielem (flamenkolog, Cádiz).