Oscar Guzmán
tentokrát přijel do Česka jen sám se svou kytarou. Vystoupil v
rámci festivalu Kytara
napříč žánry 15.11. v aule Gymnázia v Benešově a den poté v
kulturním domě Crystal v České Lípě.
Poskytl nám rozhovor exkluzivně pro Flamenco.cz.
Rozhovor s Oscarem Guzmánem
Víme o vás, že jste se narodil v Peru a vyrostl v Seville.
Můžete nám prozradit trochu víc životopisných údajů?
Ano, narodil jsem se v Limě, ale mám krev španělskou,
peruánskou a italskou, a jsem španělské národnosti. Myslím, že
je to k učení flamenka výborná kombinace latinské krve. Mám
bratra a sestru. I jim se flamenco líbí, ale jsem z nich
jediný, kdo se hudbě věnuje profesionálně.
Začínal jste s kytarou až ve 13 letech. Do té doby jste nehrál
na žádný hudební nástroj?
Začínal jsem asi mezi dvanáctým a třináctým rokem, a na jiný
hudební nástroj jsem nikdy nehrál. Nejdříve jsem se asi dva
roky učil klasickou kytaru a potom jsem začal s flamenkem.
V jednom rozhovoru jste uvedl, že vaši rodiče nebyli nadšení,
když jste propadl flamenkové kytaře. Jaký byl vztah k hudbě a
flamenku v rodině, kde jste vyrůstal?
Mé rodině se vždycky líbilo, že jsem hrál na kytaru. To, co se
jim nelíbilo, bylo, že jsem začal hrát profesionálně, protože
je to velmi obtížná profese. Já jsem však rád, že se s tím mohu
potýkat a překonávat sám sebe každý den.
Také
uvádíte, že ještě nejste na vrcholu, že se máte stále čemu
učit. Co a jak se učíte?
Vždycky jsem se snažil učit víc a víc. Od jiných kytaristů, a
také teorii hudby... Myslím si, že učení je nekonečný proces,
že se budu mít stále co učit.
Pro zájemce o hru na flamenkovou kytaru, kteří nevyrostli ve
Španělsku a neposlouchali flamenco odmalička, bývá jedním z
nejobtížnějších úkolů zvládnout dvanáctidobový compás. Máte
nějakou radu, jak se dá jeho zvládnutí usnadnit?
Domnívám se, že jako doprovod k tanci je velmi důležité naučit
se a slyšet compás. Ale určitě to není otázka místa narození.
Ne všichni ze Sevilly se narodili se znalostí compásu. Co se
musí, je asi být ve středu tohoto dění, aby se to všechno
vstřebalo.
Jsou skladby, které hrajete, vaším dílem, nebo se na nich
autorsky podílejí i ostatní členové vaší skupiny? Jak velký
prostor má ve vašem vystoupení improvizace?
Skladby, které hraji, jsou z části mými skladbami. A také
samozřejmě dost improvizuji. Podle mého názoru je důležité
rozšiřovat hudbu, kterou máte rád, třebaže není vaše. A
improvizace je vždycky součástí flamenka.
Jako své vzory uvádíte Paco de Luciu, Manolo Sanlúcara,
Sabicase, jinými slovy dnes už klasické mistry. Kdo se vám líbí
z nové generace kytaristů?
Tomatito, Vicente Amigo, Rafael Riqueni a Juan Carlos Romero.
V poslední době se objevila řada pianistů, hrajících flamenco,
například Sergio Monroy, Javier Coble a další. Jak se vám líbí
flamenco hrané na piano?
Mně se moc líbí. Líbí se mi i jiní pianisté, jako například
Pedro Ricardo Miño a Diego Amador.
Jakou jinou hudbu kromě flamenka ještě rád posloucháte?
Klasickou hudbu. Poslouchám Mozarta, Beethovena, Chopina, ze
španělských pak Manuela de Falla, Albenize Granadose.
Měl jste možnost vidět vystoupení české skupiny Arsa y Toma a
slovenských Remedios. Co říkáte jejich vystoupení?
Vždycky mě těší, když vidím, že se flamenco, dobré flamenco,
dělá i v jiných zemích. Skupiny Arsa y Toma a Remedios jsou
dobrými reprezentanty mezinárodního flamenka. Velmi oceňuji
jejich práci.
Neplánujete nahrát a vydat své album? Co plánujete do budoucna?
Ano, mé první cédéčko, s vlastními skladbami, budu nahrávat v
roce 2006. V nejbližší budoucnosti mám již naplánováno hodně
koncertních vystoupení v různých státech. Jak sólově tak i se
svou skupinou. Například v USA, Kanadě, Itálii, Maďarsku,
Polsku, Bělorusku a v dalších zemích.