La Macanita
"Krásná cikánka, která dostatečně připomíná flamenkové zpěvačky staršího
stylu, má výrazně tmavý, hluboký a velmi flamenkový hlas..."
Ángel Álvarez Caballero, flamenkolog
Španělská zpěvačka vlastním jménem
Tomasa Guerrero Carrasco,
známá především jako
La Macanita, se narodila v roce 1968 v
populární cikánské čtvrti Santiago v Jerez de la Frontera (provincie Cádiz).
Přezdívku dostala po svém otci El Macano, avšak typický cikánský hlas zdědila
spíše po matce: "
Cítila a slyšela jsem flamenco v břiše mé matky.
A od té doby mě neopustilo."
Již jako malá tíhla k hlubokému zpěvu a od svých deseti let ji začali považovat
za velice slibnou naději flamenkového pěveckého umění.
Rodačka z Jerezu dnes samozřejmě ovládá velmi dobře i veselá, sváteční palos
(cantes festeros), ale její umění se stále projevuje
především v soleá, která je flamenkology považována za jeden z pilířů
cante jondo (hluboký zpěv). Dále její talent vyniká například ve villancicos
navideños (vánoční zpěvy), fandangos a z cantes
festeros to jsou pak zejména bulerías de Jerez,
bulerías de Cádiz a tangos. Pro své přirozené nadání je také
vynikající zpěvačkou při doprovodu k tanci.
První účinkování cikánské zpěvačky Macanity v lokálech svého rodného města bylo
spojené s dětským souborem pod vedením kytaristy Manuela Morao, jako v případě
většiny jejích jerezských vrstevníků. Kytarista Manuel Morao
(*1929) byl v oné době jedním z nejvýznamnějších propagátorů flamenka svého
kraje, tj. Jerezu, a v rámci Jueves Flamencos, které založil již v
roce 1966, s nadšením podporoval toto umění mezi dětmi a mládeží a organizoval
pro ně vystoupení.
Byla členkou souboru
Coro de Villancicos při
Cátedra de
flamencología. S
villancicos nahrála několik alb a zúčastnila se
různých vánočních koncertů.
Villancico také interpretovala v
pozdějších letech ve filmu
Flamenco režiséra Carlose Saury.
V roce 1983 v Hotel Jerez měl premiéru její první sólový recitál, při
kterém ji doprovázel kytarista Ramón Trujillo.
V následujících letech působila v několika skupinách. Např. v roce 1985 s
umělci zpěvákem El Tortou, Ramírezem, kytaristou
Moraítem Chico a zpěvákem El Capullo účinkovala v
madridských tablau Los Canasteros a Zambra. Tím začala její skutečná
profesionální kariéra. Absolvovala s nimi různá turné po celém Španělsku, a
vždy s velkým úspěchem. A poté, co si ji v roce 1988 vybral další významný
kytarista Manolo Sanlúcar pro své album Tauromagia,
se slibná mladá zpěvačka za krátký čas proměnila ve stálici prestižních
flamenkových festivalů.
V roce 1988 se začlenila do nové companíe Manuel Morao y los Gitanos de
Jerez, která debutovala s představením pod názvem Flamenco: Esa
Forma de Vivir.
V roce 1989 nahrála konečně své první sólové album
A La Luna
Nueva v produkci společnosti Twins Records.
V roce 1992 účinkovala ve vystoupení Arco de Santiago, které
bylo prezentované téměř po celou dobu výstavy EXPO´92 v Pabellón de Andalucía v
Seville. Obdržela cenu Premio Demófilo de Arte Flamenco a nahrála
album Con el Alma ve francouzské produkci Audivis (Ethnic) pro
kolekci Flamenco Vivo.
Na VIII. ročníku Bienal de Sevilla, konaného v roce 1994, vystupovala
v programu 100 Anos de Cante v roli zpěvačky La Niña
de los Peines (1890 – 1969), nejen díky své výrazné fyzické podobě s
touto legendární sevillskou zpěvačkou. Její výstup měl velký ohlas ze strany
kritiky, tisku i veřejnosti.
Následně se spolu s kytaristou Moraítem Chico představila ve vystoupení
Lo que es Jerez, prezentovaného v Hotelu Triana za přítomnosti
španělské královny Sofie.
Divadlo Lope de Vega ji pozvalo do svého programu Noches Flamencas; do
cyklu, ke kterému se vracela i v dalších letech. Během prestižního festivalu
La Batie de Géneve, konaného roku 1996, nadchla publikum v divadle
Theatre Alhambra, spolu s kytaristou Moraítem Chico a zpěvákem
Terremoto Hijo v představení Al Son de Jerez.
José Luis Ortiz Nuevo ji přizval v roce 1997 do představení
Enrique Morente & Los Jóvenes Flamencos v sevilském divadle Teatro de
la Maestranza a v témže roce také zahájila XXXVII. ročník festivalu Cante
de las Minas v La Unión. Poté v Badajoz účinkovala v programu Homenaje
a la Mujer Gitana.
V roce 1998 nahrála své nové album Jerez - Xérez - Sherry pod
dohledem sevillského rodáka Ricarda Pachóna, jednoho z významných
producentů flamenkových nahrávek. Na albu spolupracovali kytaristé Moraíto
Chico, jeho syn Diego, Pedro Sierra a Diego
Carrasco, perkusionisté Manuel Soler a Juan Ruiz a kubánský pianista
Rafael Garcés. Tímto albem si La Macanita upevnila svou kariéru na národní i
mezinárodní úrovni.
Na začátku roku 2000 vysílal německý rozhlas (WDR) její koncert, který byl
součástí programu
Matinée der Liedersanger, v přímém přenosu. V rámci
cyklu
Arte Flamenco se následně prezentovala v londýnské Queen
Elizabeth Hall, kde měla také svou premiéru coby sólová zpěvačka. La Macanita
si u britských posluchačů samozřejmě ihned získala velkou přízeň a uznání.
Na jaře stejného roku byla pozvána opět do Německa, tentokrát do města Lörrach,
na Festival Stimmen, na kterém se prezentovaly nejlepší hlasy z celého
světa. Poté se vrátila do Španělska na andaluské scény k účinkování v cyklu
Flamenco y Son Cubano. V říjnu zazpívala v novém barcelonském Auditoriu a
rozjela se na dlouhé turné po Spojených státech a Kanadě. Také se objevila v
programu Séptimo de Caballería s Miguelem Bosé a byla pozvána na
XI. ročník Bienal de Sevilla k účinkování na Tomatitově koncertu nazvaném
Bajandí, který se konal 20. září 2000.
Foto: Paco Snchez. Zdroj: www.deflamenco.com.
Tento rok, ještě před přípravou nového alba, účinkovala na barcelonském
Festival Ciutat Vella, madridském
Festival Flamenco Pa´Tos v
Colegio de Médicos a se zpěvákem
Diego El Cigala opět v cyklu
Noches Flamencas v sevillském Teatro Lope de Vega. Následně mělo
možnost La Macanitu ocenit i zahraniční publikum, konkrétně na francouzském
festivalu v Mont-de-Marsan, kde vystupovala po boku zpěvačky La Paquera v
jejich společném představení
Dos Mujeres de Jerez.
Dále účinkovala například na těchto prestižních festivalech: 11. března 2002 na
Festival de Jerez v divadle Villamarta; 6. června 2002 na III. ročníku
Flamenco Pa´Tos s kytaristou Diegem del Morao; 3. září 2002 na
Bienal de Sevilla v Reales Alcázares s kytaristou Diegem del Morao; 10.
září 2004 na Bienal de Sevilla v divadle Lope de Vega s umělci Calixto
Sánchezem, zpěvákem Terremoto a tanečnicí Milagros Menjíbar; 27. února 2007 na
Festival de Jerez ve slavné Bodega Los Apóstoles, kde představila
zatím své poslední album La luna de Tomasa... a dalších.
Foto: Paco Snchez. Zdroj: www.deflamenco.com.
Úspěch a uznání, kterého La Macanita dosáhla vzhledem ke svému mládí poměrně
brzy, není až tak překvapující, když vezmeme v úvahu její úplné začátky:
v pouhých čtyřech letech se objevila v televizní sérii
Rito y Geografía del Cante, kde zatancovala a zazpívala buleríu
Coplas
toreras del Paula od Manuela R. Ruize.
Macanitin hluboký, výrazný cikánský hlas patří k těm nejflamenkovějším v
současné době. Dá se říct, že disponuje hlasem patřícím spíše k jiné epoše. Je
zpěvačkou se širokým repertoárem a díky svému umění pokračovatelkou těch
pravděpodobně největších ženských pěveckých hvězd dvacátého století:
Fernanda de Utrera (1923-2006), Perla de Cádiz
(1925-1975) a La Paquera de Jerez (1934-2004). Její pěvecký
projev je tradiční jerezský, bez jakýchkoliv moderních přízdob. La
Macanita je jednou ze současných nejlepších flamenkových zpěvaček a je
také považována za vůbec nejlepší jerezskou zpěvačku následující po
legendární La Paquera de Jerez.
Foto: Estela Zatania. Zdroj: www.deflamenco.com.
Hlavní diskografie
- A la luna nueva (1996)
- Jerez - Xéres - Sherry (1998)
- Con el alma (1995)
- La luna de Tomasa (2002)
Zvukové ukázky
Video
Enrique Montiel - La Macanita - Jos Manuel Gamboa