El Niño Miguel
Zdroj: www.flamenco-world.com.
V historii flamenkové kytary je zapsáno jméno jednoho kytaristy, který prý byl
v mládí stejně geniální jako o pět let starší Paco de Lucía. Osud si s ním ale
nelítostně zahrál a jeho začínající blýskavá kariéra se jakoby rázem proměnila
v prach... Nejen umělecká kariéra, ale i jeho běžný život se obrátil doslova na
holé nic...
I přes nestálost během profesionální kariéry a následný nešťastný osud je však
dodnes považován za jednoho z velikánů toque a echo jeho hry se zachovalo i v
současné flamenkové kytaře.
Ten kytarista se smutným koncem je El Niño Miguel,
celým jménem Miguel Vega de la Cruz. Narodil se roku 1952 ve
městě Huelva jako syn almerijského kytaristy Miguela el Tomate.
V cikánské komunitě ve čtvrti La Chanca/Pescadería v Almeríi znejistí, když se
začne mluvit o patriarchovi z rodiny Tomates. Možná následkem bídného a do
budoucna málo perspektivního prostředí této čtvrti v první polovině dvacátého
století, jak ho popsali ve svých dílech například spisovatelé Juan Goytisolo a
Gerard Brenan; možná pro milostné avantýry v prostředí, kde flamenco bylo
synonymem nočního života, se stalo, že jednoho dne Miguel el Tomate opustil
svou ženu a děti a utekl ze čtvrti se svou milenkou. To, co se zdálo být
věrohodným dramatem Nuñeze de Prado nebo tématem z
fandangos del
Carbonerillo, se tehdy přihodilo se vší bezcitností a krutostí
flamenkového prostředí oné epochy. Útěk však nemohl být v andaluské geografii
vzdálenější než od
Cabo de Gata po
Punta Umbría. Vše, co dále
obklopovalo nový život Miguela El Tomate od útěku, bylo tichem, tabu a záhadou.
A Niño Miguel byl plodem onoho nového páru. Jeho nevlastní sourozenci o
něm něco málo věděli, ale neznali ho. Niño Miguel se tak stal legendou
již od chvíle, kdy se narodil.
Učil se hrát na kytaru po boku svého otce. Zbaven akademismu, vybrušoval otcův
styl toulajíc se po ulici - řečeno v ušlechtilém slova smyslu, tj. vypracován
formou autodidakta, jen lidským kontaktem a při každodenních krocích ulicemi
života.
„Vzpomínám si, jak se procházel ulicemi Huelvy držíc se svého otce,
svého učitele, když hledali "práci". Pro kytaru a umělce to byla těžká
léta.“, napsal jeho přítel Manuel García Morales na obal prvního LP.
Zajímavým postřehem ve flamenku bylo, jak se ulice, páteř čtvrti, proměnila u
cikánských interpretů přímo v posedlost. Barrio Negro, Calle
Ancha či Paseo de los Castaños jsou tituly alb kytaristů
blízkých Niño Miguelemu. Mimo svou ulici, mimo svou čtvrť a komunitu,
ztráceli své odkazy, identitu, a stávali se z nich anonymní a ztracené bytosti.
El Niño Miguel již ve dvanácti letech doprovázel zpěváky první kategorie
a v sedmdesátých letech jeho herní styl způsobil doslova senzaci. Nadání mu
přineslo rychle úspěch a v roce 1973 získal Premio de Honor na
jedné ze dvou nejvýznamnějších soutěží pro kytaristy v tehdejší době,
Concurso Nacional de Guitarra Flamenca, kterou pořádala jerezská peña
Los Cernícalos.
Pověst o něm se začala rychle šířit po onom malém světě flamenkové kytary;
začalo se vyprávět, že v Huelvě je jeden mladý Cikán schopný zahrát
bulerías
úplně stejně jako
Paco de Lucía. Ještě dnes se tato legenda o Miguelových
báječných rukou stejně jako těch Pacových šíří od ucha k uchu. A Paco, coby
příznivec zamilovaný ve flamenku do cikánského projevu, ze kterého vyzařuje
upřímnost, muzikálnost a jistá prostota, neboli stručně „arte a pureza“,
přivedl Miguela do vyhlášeného diskografického studia Philips. A tak v roce
1975 vyšlo jeho první sólové LP album pod názvem
La guitarra del
Niño Miguel, a za ním v roce 1976 následovalo druhé album
Diferente. Obě alba byla naštěstí znovu vydána po mnoha letech
společností Universal ve formátu CD.
Posluchači zvyklí na současné pročištěné a digitalizované zvuky, mohou být při
Miguelově hře překvapeni něčím „nečistým“. Ale právě v tom tkví její půvab;
toque bez konzervativních uměleckých metod, bez rafinovanosti, filtrů, bez
jistých pravidel, kromě těch, které charakterizovaly vlastní vyjádření
flamenka. Jako neobroušený diamant se točí kolem dvou pro něj
charakteristických prvků, které podmiñují ty ostatní: rytmus a
momentální citové stavy. Nejen falsety, ale vůbec celé skladby vyvěrají z
Miguelových rukou s naprostou přirozeností, jako voda z pramene...
V legendách, které mluví o jeho výstřednostech, se vypráví, že své první sólové
album nahrál jen s obyčejnou, lacinou kytarou z Valencie, žádné kvalitní
značky. Možná spíše pro ospravedlnění technicky neošetřeného zvuku na kytarovém
albu. Ale je zapotřebí ještě poznamenat, že vyčistit zvuk u kytary nepatřilo k
prioritám v Miguelově chápání flamenka. Možná i proto se na obalu druhého alba
objevil se svou nezaměnitelnou značkou kytary Ramírez. Kytara Niño
Miguela se jednoduše odlišovala, jeho hra byla cikánská a vyjádřil to také s
nejvíce ceněnou a nejslavnější značkou starých kytaristů v tehdejší cikánské
komunitě.
Pověst si Niño Miguel tedy upevnil těmito dvěma výjimečnými nahrávkami.
Španělská televize mu věnovala speciální program Raíces a například Enrique
Morente počítal s ním a s jeho synovcem Tomatitem na nahrání alba „Sacromonte“
(1982). Projekt se však nezdařil pro začínající ztrátu duševní rovnováhy, pro
křehkost stavu mentálního zdraví rodáka z Huelvy. Již na prvních sezeních
nahrávání se Niño Miguel začínal uzavírat do abnormálního světa,
přestával se soustředit... krok za krokem se čím dál tím víc vzdaloval od
reality. Legenda se tak vyvíjela a šířila dál... Nešťastné vystoupení Niño
Miguela při společném recitálu s Isidrem Carmonou na III. ročníku
Bienal
de Sevilla (1984), přesněji na prvním ročníku věnovanému kytaře, jen
potvrdilo jeho ztrátu... Z živé legendy, se tak Niño Miguel stával
legendou „bez života“...
Jeho kolegové na něj pamatují, jako například Rafael Riqueni, který mu věnoval
skvělá
fandangos de Huelva na svém prvním albu
Juegos de niños
(1986) nebo
Tomatito úchvatnou
bulerías na albu
Barrio
negro (1991). Niño Josele, od doby, kdy začal hrát sólově, tj. od
roku 1991, zahrnul vždy do svého programu farruku Miguela El Tomate; styl
zachovaný ve čtvrti Chanca, který Josele naučil svého syna, tak jako
to tehdy udělal Miguel El Tomate se svým synem Niño Miguelem. Ten ji
na své první LP nahrál pod názvem „A mi padre“. A dnes je například tato
farruca jedním z hvězdných témat koncertů mladého virtuózního Javiera
Conde, který se jí zase naučil od svého otce Josého Antonia Conde. Vztah otec -
syn se zdá být nekonečným v kariéře flamenkových kytaristů. Javier Conde kromě
jiného interpretuje na svých koncertech
soleá „En el Puente Nicoba“, další
klasickou skladbu Niño Miguela.
Téměř pravidelnými odkazy v kultuře flamenkové kytary bývají Miguelovy odvážné
bulerías, dojemná
fandangos de Huelva (např. „Brisas de
Huelva“), originální flamenkové
vals (např. „Lamento“) či jeho neuvěřitelná
bulerías por rondeña „Recuerdos“, z nichž některé skladby byly
naštěstí přepsány Alainem Faucherem a Claudem Wormsem pod titulem
Guitarra gitana. El Niño Miguel.
Přiznivci se tak mohou snadno přesvědčit, že vliv Niño Miguela je
přítomen v nemálo detailech současného toque. Cikánské aire
kytary ze sedmdesátých let, vášnivý zápal ve hře, zvláště v bulerías,
kterým dal svým odlišným rytmickým nádechem jinou podobu...; formy, které si
pospíšili sesbírat a dále rozvíjet kytaristé jako například bratři Amador (ze
skupiny Pata Negra a kytaristé rodiny Montoya), Tomatito na prvních albech s
Camarónem, Niño Josele...a další.
Miguel Vega de la Cruz, El Niño Miguel, skutečná
legenda cikánské flamenkové kytary.
El Niño Miguel na obrazu v Museo de la calle v Huelvě.
Foto: Javier Sierra.
Foto: Manolo Martn.
Po více než dvaceti letech, 10. března 2005, se náhle objevil v sevillské
Sala
Joaquín Turina v rámci cyklu
Jueves Flamencos. Není vyloučeno, že
šlo o pouhý záblesk duševního vyrovnání, mentálního klidu, tak jak kdysi řekla
spisovatelka P. D. Jamesová, že „
Tvořivost bývá úspěšným řešením psychických
problémů“... Avšak tento kytarista, narozen jen dva roky po Camarónovi a o
němž se mnoho odborníků domnívalo, že předčil i Paca de Lucíu, měl před třemi roky
odvahu udělat to, na co by si mnoho současných fenoménů ani netrouflo: téměř
hodinový recitál, sám, bez cajónu, bez tlesků, bez djembe... Jeho překvapivé
vystoupení, plné dojmů a emocí na obou stranách, tak bylo jednou z velmi mála
příležitostí, kdy se příznivci mohli po letech ještě potěšit z jeho kytary.
Foto: Manolo Martn.
El Niño Miguel, uzavřen však dávno ve svém vlastním
světě, od kontaktu s ulicí neupustil ani dnes. Zcela vzdálen od profesionálního
prostředí, se dál se svou kytarou jen tak potuluje, beznadějně tápající a se
stále slabší pamětí. El Niño Miguel, nyní již duševně zcela nemocen a
opuštěn, je opět tím dítětem se starou, obyčejnou kytarou v ruce, hledajíc
„práci“ na ulicích a v uličkách Huelvy...
Hlavní diskografie:
- La guitarra de Niño Miguel (1975, LP)
- Diferente (1976, LP)
Reedice a noty:
- El Niño Miguel (2006, La guitarra de Niño Miguel + Diferente, CD, Universal)
- Guitarra gitana. El Niño Miguel (kniha, 100 str., přepis 6 skladeb)
Zvukové ukázky:
Video ukázky:
Poznámka:
Hlavní zdroj/Fuente principal de info: Historia de la
guitarra flamenca – Norberto Torres