Curro Lucena
Francisco de Paula Luna Navarro, španělský flamenkový zpěvák
známý pod uměleckým jménem
Curro Lucena, se narodil 1. září
1950 ve městě Lucena (Córdoba).
Curro Lucena je nejváženějším a nejvíce oceňovaným zpěvákem svého rodného města
Luceny; patří k vynikajícím představitelům necikánského původu (payos)
tradičního flamenkového zpěvu a reprezentantům córdobského kraje. A již delší
dobu se může říct také Rondy, kam se přestěhoval na jaře roku 1974 a kde žije
dodnes.
Curro Lucena, sužován od narození tělesným postižením, kvůli kterému je nucen
používat hůl, se do osmnáctého roku živil jako švec. Za pomoci svého dědy se mu
podařilo ve svém rodném městě zřídit malou obuvnickou dílnu. Věnoval se
stejnému řemeslu, které příležitostně vykonávali i velcí zpěváci jako například
Don Antonio Chacón, Enrique Morente či José Menese.
V dílně však nesetrval moc dlouho, jelikož byl skutečně velkým milovníkem
flamenkového zpěvu, kterému se věnoval už od svých osmi let. S profesionálním
zpěvem pak začal ve svých osmnácti letech a ve dvaceti letech se vydal do
španělského hlavního města. Do flamenkového prostředí oné epochy, kam se
začlenil do dnes již neexistujícího
tablao Las Cuevas de
Nemesio. V
Las Cuevas sdílel scénu s dalšími pěveckými osobnostmi
jako např. Paco Toronjo, který je považován za jednoho z nejlepších
představitelů
cantes fandangos, s La Susi, La Marelu...atd.
Pro zpěváka to byla velmi těžká léta a jak sám vyprávěl, kolikrát musel dávat
do zástavy i zlatou medaili, kterou vyhrál na jedné z pěveckých soutěží, aby si
mohl zaplatit bydlení v penziónu. Časem si však v Madridu udělal své jméno a
následně pracoval také v tablao Zambra, kde se střídal s umělci jako
například Juan Varea, Rafael Romero "El Gallina", Pepe "El Culata", Rosa Durán,
Miguel Vargas, Perico el del Lunar, Andrés Heredia a s dalšími oné epochy.
„Svět tablaos, to je škola života. V tablao se člověk vždycky naučil
compás. To, co se dnes děje je, že mladí chodí příliš na konkurzy a podstupují
riziko, že ho zaškatulkují jako zpěváka ze soutěží a odtud je obtížnější vyjít.
Proto je zapotřebí mít možnost širších perspektiv.“
Poté v letech 1970 až 1973 pořádal recitály nejen na všech madridských
univerzitních kolejích, ale i v nejznámějších kulturních centrech té doby; na
scénách jakými byly např. El Ateneo, club Urbi, La Casa de Córdoba, La Casa de
Asturias...atd. Účinkoval také v divadelní hře Federika Garcíi Lorky „La Casa
de Bernarda Alba" na Univerzitě v Salamance a v Tívoli ve Valladolidu. Ve
stejné době, mezi lety 1971 a 1973, účinkoval na různých fiestách se svými
přáteli zpěváky Pepe el de la Matrona a Enrique Morente. V červnu 1973
účinkoval s velkým úspěchem v madridském Teatro Español na
festivalu, který organizovala Cátedra de Flamencología de Jerez.
„Jednou, během roku 1973, když jsem jel z Madridu zpívat do Rondy, jsem tam
poznal svou budoucí ženu. Proto jsem odešel a začal pracovat v nemocnici. Ale
můj život není nemocnice, můj život je flamenco. V nemocnici jsem jen, abych se
zajistil finančně.“
V období od října 1973 do dubna 1974 zrealizoval turné po velkých městech
Japonska. V roku 1975 pak vystupoval spolu s kytaristou Juanem Carmonou
"Habichuela" během letních kurzů na mezinárodní univerzitě
Menéndez
Pelayo v přístavním městě Santander. Tentýž rok uskutečnil svůj pěvecký
recitál na francouzské
Université de Langue Hispano-Portuguesa v Tours,
a do Francie se vrátil účinkovat ještě v roce 1986, a to ve městě Tarbes v
rámci Mezinárodního festivalu kytary spolu s umělci El Veneno, Nano de Jerez,
Chaquetón, Rosa Durán, Perico el del Lunar a Manolo Franco.
V září 1986 se zúčastnil IV. ročníku Bienal de Sevilla, ve dni
věnovanému cantes de las minas, spolu s Antoniem Piñana,
Gabrielem Moreno, Luisem de Córdoba, Encarnación Fernández, Fernandou Romero,
Merengue de Córdoba a Antoniem Piñana Hijo. V březnu 1990 účinkoval v
divadle Alcalá Palace spolu s Calixto Sánchezem, Pepe de Lucíou,
Carmen Linares, José Mercé, Beni de Cádiz a Antonio Canalesem.
Curro Lucena a Juan Habichuela
Během své kariéry obdržel za své umění samozřejmě mnoho cen, z nichž těmi
nejdůležitějšími pro zpěváka jsou například:
1o Premio Concurso para
aficionados v Rute (Córdoba) v roce 1971;
1o Premio Velón Flamenco
v Luceně (Córdoba) v roce 1971;
Premio al Cantaor más completo
udělovanou
Peña Flamenca Manuel Torre v Caracasu (Venezuela) v
roce 1971;
1o Premio por Malagueñas v Osuně (Sevilla) v roce
1972;
Premio Absoluto udělovanou
Peña Anillala Gitana y
TES v Rondě v roce 1972;
1o Premio por Malagueñas y Cantes de
Levante v Mairena del Alcor (Sevilla) v roce 1972;
1o Premio na Feria
San Lucas v Jaénu v roce 1973;
Premio de la Tertulia Flamenca de Ceuta
a mejor Cante por Malagueñas v roce 1976;
1o Premio por
Malagueñas v La Unión (Murcia) v roce 1983;
1o Premio del Cante
de las Minas (
Lámpara Minera) v La Unión (Murcia) v roce 1985.
Dále mu bylo uděleno i několik vyznamenání a poct: Oliva de Oro v
Jaénu, Socio de Honor e insignia de Oro udělovanou Peña
Flamenca v Luceně (Córdoba), Socio de Honor od Peña
Flamenca Tobalo v Rondě (Málaga), Medalla de Oro od Peña
Flamenca Manuel Torre v Caracasu (Venezuela). A například jeho jméno
nese také flamenkový festival, který se koná v córdobském městě Lucena každý
rok v červenci.
V září 2007 vystupoval na festivalu Málaga en flamenco v představení
Ponla ahí por malagueňas.
„Myslím, že všechny etapy mého života jsem prošel s dostatečným
uspokojením. Vždy jsem dosáhl toho, co jsem si předsevzal. Dostal jsem ceny za
malagueñas na festivalech jakým je například v Mairena del Alcor.
Účinkoval jsem na Bienal de Sevilla a nyní na festivalu v Malaze. První alba
jsem nahrál také s Manolo Sanlúcarem. A s flamenkem jsem projel celé Španělsko
a zahraniční země jako Francii, Maroko nebo Japonsko...“
Curro Lucena v poslední době vystupuje po celé Andalusii s pěveckým recitálem
nazvaným
Ocho más 2, se kterým představuje své poslední album
téhož názvu nahraném v roce 2007 a ve kterém se plně odráží zpěvákova
profesionální zralost. Tento populární lucenský umělec a blízký přítel rodiny Orillo, který velkou část svého
života zakotvil v krásné malagueñské oblasti města Ronda, nabízí ve svém
posledním díle možnost pokochat se opravdovým přehledem stylů typických pro osm
hlavních flamenkových oblastí Andalusie. A tak z Almeríe prezentuje
tarantos, z Cádizu
alegrías, z Granady
granaínu, z
Huelvy
fandangos, z Málagy
malagueñas, ze Sevilly
soleá de Alcalá...atd. V díle, které se tak stalo úžasným geografickým
průvodcem po Andalusii z flamenkového hlediska, samozřejmě nezapomněl ani na
své rodné město Lucena a město, ve kterém dnes žije, Ronda. A tak na disk
připojil i pro Lucenu typická např.
fandangos de Dolores či
verdial de Lucena a
cañu z Rondy. Jeho již mnoho let
strávených v malagueñské provincii se samozřejmě dostatečně projevilo i
na tomto albu, a to v brilantním podání
cantes jako
malagueña de El Canario a
jabera.
„Lucenský zpěvák, žijící již dlouhá léta v Rondě, přináší na trh jedno z
alb, která dokážou ocenit jen opravdoví příznivci cante jondo.“...“Je to lekce
mistra ve své plné zralosti; zpěváka, který nikdy nevstoupil na komerční půdu
flamenkového zpěvu; vzdělaného umělce s příkladnou poctivostí. V této době,
moci počítat s takovýmto zpěvákem, je zárukou, že všechno se ještě neztratilo.“
Manuel Bohorquez, El Correo de Andalucía, 14.března 2008
Ačkoliv flamenco není zpěvákovým hlavním zaměstnáním, věnoval mu téměř všechen
svůj volný čas a díky této velké vášni jeho diskografie čítá už nyní celkem 10
rozsáhlých alb.
Curro Lucena, coby stále velký příznivec a
představitel tradičního zpěvu, velký znalec i
cantes pro mnohé již
relativně dávno ztracených či zapomenutých, především pak osobních stylů, se dnes řadí k těm hlavním pilířům
flamenka v současné době.
Hlavní diskografie:
- Cantes antiguos de la voz joven de Curro Lucena (1972)
- El cante de Curro Lucena (1973)
- Curro Lucena con colaboración especial de Manolo Sanlúcar (1975)
- Cante flamenco (1977)
- Lucena y Ronda. Ronda y Lucena (1985)
- A Ronda (1988)
- Mi amante, la Malagueña (1998)
- Los cantes de Lucena (2002)
- Moriré flamenco (2005)
- Ocho más 2 (2007)
Další:
- Grabaciones Históricas.Vol.50. Zambra, escuela de arte
- Por derecho: El mejor flamenco.
- Estilos mediterráneos – Cantes de Levante (Flamencos en los archivos de RTVE vol.7, DVD)
- Rito y Geografía del baile (vol. 1, DVD)
Zvukové ukázky:
Zkrácené ukázky byly zveřejněny s laskavým svolením autora.
Oficiální stránky: www.currolucena.com
PS: Tento článek je s radostí a velkým osobním poděkováním věnován
samotnému zpěváku Curro Lucenovi.
Este artículo está dedicado con mucha alegría al mismo cantaor Curro
Lucena. Envío también mis muchísimas grácias personales a Curro Lucena por su
gran amabilidad, por su arte, sus malagueñas, fandangos... y
especialmente por su tangos de Ronda „De la Sierra de Ronda an bajao“.