Cristina Hoyos
Cristina Hoyos Panadero,
narozena v Seville (Andalusie, Španělsko) 13. června 1946,
začala tancovat flamenco v devíti letech v akademii Adelity Domingo, a již v
deseti letech pravidelně vystupovala v dětském programu nazvaném
Galas Juveniles.
V šestnácti letech se představuje v Pabellón Español na světové
výstavě v New Yorku. Od této doby vystupuje v různých flamenkových programech,
až do roku 1968, kdy poznává Antonia Gadese.
Antonio Gades, vlastním jménem Antonio Esteve Ródenas, ji
začleňuje do své skupiny a stává
se jeho taneční partnerkou na celá dvě desetiletí, v letech
1968 - 1988. S Antoniem Gadesem se tudíž představuje i ve všech velkých
dílech Carlose Saury: Bodas de Sangre (Krvavá svatba), Carmen, El
amor Brujo (Čarodějná láska), a to nejen jako interpretka hlavních rolí,
ale též se podílí na sestavování choreografií.
V roce 1974 má v Římě premiéru choreografie Bodas
de Sangre, ve kterém tancuje hlavní ženskou roli – nevěsty.
V roce 1975 „rozpadlá“ Companía de Antonio Gades připravuje
představení, ve kterém Cristina vystupuje jako sólová tanečnice, a se kterým
odjíždí na turné nejen po různých hlavních evropských festivalech, ale také
např. do Japonska, kde je uznávána jako nejlepší flamenková tanečnice.
V roce 1978 vytváří spolu s Antoniem Gadesem a dalšími
tanečníky novou skupinu pro přípravu kinematografické verze Bodas de Sangre,
kde Cristina opět vystupuje v hlavní ženské roli.
V roce 1981 vzniká nová skupina Ballet de Antonio
Gades y Cristina Hoyos, se kterou účinkuje s velkým úspěchem na
nejvýznamnějších světových tanečních a divadelních scénách.
V roce 1983 natáčí film Carmen, ve kterém hraje roli sebe samé - Cristiny.
Dva dny po premiéře filmového zpracování na francouzském festivalu Cannes se v
Paříži představuje choreografie Carmen v divadelní verzi, ve které však Cristina
tentokrát vystupuje v roli slavné dělnice z továrny na cigarety.
V roce 1985 účinkuje v dalším filmu ze slavné Saurovy
flamenkové trilogie, El Amor Brujo.
Se skupinou Antonia Gadese takto pokračuje až do roku 1988.
V tomto roce se však rozhodne skupinu opustit kvůli práci na dalších
filmových projektech, osamostatnit se a zároveň následně založit svou
vlastní companía.
V roce 1989 natáčí film v režii Vicente Escrivá pod
názvem Montoyas y Tarantos, na kterém se, kromě představitelky
hlavní role, podílí i jako autorka taneční choreografie. Tento film byl vybrán
španělskou kinematografickou akademií k reprezentování Španělska na
Oscarech v roce 1990.
V červnu téhož roku debutuje na festivalu v Paříži
s novou skupinou Ballet Cristina Hoyos.
V únoru 1990 představuje se svým Balletem tanec Sueños
Flamencos v operním divadle v Paříži, kde jsou tak první
flamenkovou skupinou, která účinkuje na scéně Palais Garnier. Ve
stejném roce také natáčí film Los Angeles, v režii Jacoba Bergera.
V dubnu 1991 připravuje novou choreografii podle opery Carmen
pro Covent Garden v Londýně, za scénické spolupráce Nuriy
Esperta a v hudební režii Zubina Mehty.
V roce 1992 reprezentuje na světové výstavě v Seville
EXPO´92 v Pabellón de Andalucía, s novým vystoupením Yerma a Lo
flamenco. V témže roce se zúčastňuje zahajovacího i závěrečného
ceremoniálu Olympijských her´92 v Barceloně.
V roce 1993 je Cristině Hoyos přidělen titul Andaluza del
Año 1992, který uděluje Casa de Andalucía v Barceloně za umělecký
přínos během olympijských her v Barceloně, Světové výstavy v Seville
a mezinárodní uznání v prezentaci tradičního andaluského tance.
V lednu 1994 v pařížském divadle Chatelet má premiéru
její nová choreografie pod názvem Caminos andaluces. V březnu 1995
je toto vystoupení nominováno na cenu Laurence Oliviera za nejlepší
taneční produkci ze série vystoupení v divadle Sadler’s Wells v Londýně.
Na konci roku 1996 v divadle Villamarta v Jerezu
představuje choreografii Arsa y Toma.
Mezi její poslední díla patří např. Al compás del tiempo, poprvé uvedené na
Festival de Jerez v roce 1999, Tierra adentro s premiérou v červnu 2001 v sevillském
divadle Maestranza, dále A tiempo y a compás a Yerma.
Z její filmové a televizní tvorby stojí za zmínku role
Picassovy matky, v televizním seriálu o Hemingwayovi z roku 1988 La
Ballena Blanca, v režii José MŞ Sáncheze; miniseriál Juncal (1987, režie Jaime de
Armiñán); film Antártida (1995, režie Manuel Huerga); Torero
(2001, režie Federico Bruno) atd.
Kromě jiných obdržela i následující ceny a vyznamenání: Premio
Nacional de Danza v roce 1991, Medalla de Oro de Andalucía v roce
1991, Medalla de Oro de las Bellas Artes v roce 1993...
Od ledna 2004 Cristina Hoyos řídí Compañía Andaluza de Danza, nově pokřtěnou jako Ballet
Flamenco de Andalucía, se kterou uvádí představení Viaje al Sur, či opět A tiempo
y a compás a Yerma.
Dne 1.dubna 2006 v Seville bylo poprvé otevřeno pro veřejnost
Muzeum tance flamenka,
které bylo vytvořeno na její podnět a dle jejího projektu.
Oficiální slavnostní inaugurace flamenkového muzea se předpokládá
na konci května 2006.
Tanec Cristiny Hoyos se stále vyznačoval obdivuhodnou technikou, za kterou vděčila z části
velkým mistrům, se kterými tancovala, jako byli Farruco, Pastora Imperio,
Manuela Vargas a zejména Antonio Gades. Taktéž její pohyby paží doznávaly
zasloužené chvály. Její vystoupení dosahují stále precizní rovnováhy mezi
silnými kořeny v tradici charakterizující její tanec a moderností. Její
styl se přizpůsobuje novým tendencím velmi promyšleným způsobem, ale zároveň
nepřijímá nové prvky, pokud se příliš vzdalují od tradičního tance.
Španělský spisovatel Caballero Bonald chválí a analyzuje její umění následovně:
"Tanec Cristiny Hoyos je tzv. mostem flamenka ze zlaté éry Cafés
Cantantes a tím, co se produkuje v současné době. Jde o velmi osobitý a
významný jev. Cristininy paže, její dokonalý compás, soulad pohybů
ramen, držení těla s její domýšlivostí a troufalostí,
vskutku připomínají starší andaluské tanečnice. Avšak v jejím projevu,
v jejích nejobvyklejších stylistických variacích je také mnoho inovačních
prvků. Ne že by zanášela do svého umění ty moderní, vyumělkované
elementy, ale obohatila ho o některé oprávněné prvky sledující
aktuální vývoj flamenka."
Oficiální stránky: www.cristina-hoyos.com
Diskografie
- Bodas de sangre (Krvavá svatba), Carmen (Carmen), El Amor Brujo (Čarodějná láska) - filmy Carlose Saury, nyní i na DVD
- Escuela de Flamenco presentada por Cristina Hoyos,
série 22 CD prezentující nejrůznější palos
(Alegrías y Escobillas,
Bambera, Romance y Alboreá,
Bulerías,
Cantes de Málaga,
Cantes Libres,
Caña y Polo,
Caracoles,
Colombianas,
Contratiempos y Palmas,
Fandangos,
Farruca y escobillas,
Garrotín y Tangos de Málaga,
Granaina y Media Granaina,
Guajiras,
Palmas,
Rumbas, Tangos y Tanguillos,
Seguirillas y Martinetes,
Sevillanas,
Soleá,
Tarantos,
Tientos,
Zorongo, Milonga, Canastera y
Campanilleros)
- Rito y geografía del baile, série 12 DVD,
Cristina Hoyos zde vystupuje spolu
s dalšími flamenkovými osobnostmi, např. Farruco, Matilde Coral, El
Güito, Mario Maya, Manuela Carrasco, Merche Esmeralda...