Carmen Amaya
Nepopíratelná královna v historii ženského flamenka -
Carmen Amaya - žena, která se, i přes svůj prostý původ,
díky výjimečné osobitosti a vrozenému uměleckému cítění,
velmi brzy proměnila v neopakovatelnou a jedinečnou
legendu. "Samouk" vlastního umění. Svůj styl dovedla ve
všech detailech k obdivuhodnému půvabu. Tancem světu
představovala fascinující, uchvacující kouzlo cikánské
rasy. Výjimečná tanečnice, která výrazně inovovala ženské
flamenco a ovlivnila směr jeho dalšího vývoje.
Kdo ji spatřil tancovat, může jen potvrdit, že tato postava
tmavé pleti vnášela do tance celou svou duši. Carmen byla
plná energie, pružná a elegantní v pohybech. Neodolatelná
přírodní síla - malé tornádo, které hypnotizovalo celé
publikum svým rytmem, pohybem nohou i paží.
Pokud budeme sledovat vývoj Carmen Amayi "tanečnice" - jak
dospěla k tomuto perfektnímu a čistému výkonu - nemůžeme
nechat bez povšimnutí ani další prvky jejího
nenapodobitelného umění, jako byla flamenková palmas.
Tlesky s perfektním zvukem, vzdušnými graciézními údery,
kadencí a rytmem, který zrovna potřebovala. Nesmíme
opomenout její rytmické, pravidelné a silné luskání prsty,
ani klapot jejích kastanět ze slonoviny, opracovaných tak,
aby vydávaly ten správný zvuk. Další stránkou
temperamentního umění Carmen byl zpěv - jedna z jejích málo
oceňovaných předností, avšak zvukové záznamy jsou důkazem
Carmenina chvějícího se hlasu plného čistoty, barvitosti,
přirozenosti a emocí. Bezesporu, Carmen Amaya je jednou z
největších mytologických postav flamenkového umění.
Carmen Amaya († 1963 v Baguru, Gerona, Španělsko). Přesné
datum narození je neznámé. Dosud se mylně uváděl rok 1913.
Existující dokumenty však potvrzují, že se narodila někdy v
letech 1918 - 1919 v Barceloně. V jedné z dřevěných chatrčí,
které lemovaly severní část rozsáhlé pláže u vyhlášené
námořní čtvrti. Na periférii, lidově známé jako Somorrostro,
kam přesídlila spousta cikánských rodin, přežívajících,
jak se dalo. Dcera tanečnice Micaely a kytaristy Josého,
vystupujícího jako "El Chino", měla celkem pět sourozenců:
Paco, Leonor, María, Antonia a Antonio. Jedna z tet, známá
pod jménem "Juana la Faraona", která též byla velkou
tanečnicí, orientovala svůj život - tak jako všichni
ostatní členové rodiny Amaya - na směrování a pomoc malé
Carmen při hledání cesty k flamenku. Carmen tancovala mezi
svými. Na pláži, na zahrádkách výletních restaurací či v
uličkách... Tam všude jste mohli spatřit křehkou a
drobounkou dívenku, jak vesele a odvázaně tancuje, a kolem
ní shluk zpívajících a nepřetržitě tleskajících Cikánů. Ti
nejstarší místní obyvatelé vyprávěli, že nikdy nic
podobného ještě neviděli. Kytary, kastaněty a tlesky
doprovázely Carmen už od kolébky... Do školy měla blízko,
ale navštěvovala ji pouhé dva týdny. Učitelka ji musela ve
třídě neustále napomínat za povykování a vyrušování, a
trestala Carmen klečením v koutě s knihou v podpaží. Dívčin
vášnivý a vzpurný charakter na sebe nenechal dlouho čekat:
Carmen hodila knihu po učitelce...
S uměním tedy začala už jako velmi malá. Sotva pětiletá,
doprovázena otcovou kytarou, začala předvádět cikánské
duende, které držela uvnitř, nejprve v Chiringuito v La
Puerta de la Paz.
Ještě jí nebylo ani šest let a otec ji jednoho dne zavedl
rovnou do Casa Escaño, kde se scházeli nejlepší flamencos
ve městě. Úspěch byl nepopsatelný. Potlesk, olés a slzy
dojetí doprovázely její zběsilé zapateado. Nadšený majitel
podniku Joaquín Escaño hned přišel za otcem s nabídkou, ať
tam dcerku nechá, že mu za ní zaplatí dost peněz. "Cožpak
se může dítě prodávat jako kus chleba?" odpověděl Chino a
vrátil se s Carmen zpět do ulic...
O dva roky později se jí naskytla příležitost zatancovat si
v Teatro Español. Spolu s otcem Chino, Juanou la Faraona a
zpěvákem Josém Cepero. Následující roky vystupovala Carmen
a spol. po různých barcelonských barech a lokálech v pátém
okrsku.
V roce 1929, při příležitosti konání Exposición
Internacional, byla představena ve vyhlášeném barcelonském
podniku Villa Rosa, který řídil kytarista Miguel Burrull.
Na výstavě ji spatřilo mnoho cizinců, a tak se brzy po
Evropě i za oceánem začalo proslýchat o novém fenoménu:
dívce, která tancovala a zpívala jako ještě nikdo předtím.
Netrvalo dlouho a přijel za ní agent, aby ji angažoval do
pařížského divadla Palace, kde tehdy působila i herečka
Raquel Meller. "Trío Amaya" ve složení Carmen, La Faraona a
María (sestra Carmen) se tedy poprvé prezentovalo v
zahraničí. Velký úspěch jim zaručil prodloužení smlouvy na
jeden rok.
Po skončení angažmá se s otcem vrátila do barů a
flamenkových lokálů barcelonského pátého okrsku: La Taurina,
La Feria, Juanito el dorado... a také El Manquet, kde ji
doprovázeli ještě kytarista Manolo Bulerías, tanečník El
Gato a zpěvák Canalejas.
Pro neutuchající sílu, energii, temperament, smyslnost,
dravou vášnivost, vulkanickou nespoutanost, umění a duende
začali sotva čtrnáctiletou dívku nazývat "La Capitana".
Pochvalná slova hudebního kritika Sebastiána Gasche se
rychle šířila od ucha k uchu a celý svět toužil vidět
Carmen, která mezitím triumfovala v Madridu, Seville, San
Sebastiánu...
"Moře mě naučilo tancovat..."
V roce 1935 působila v madridských divadlech La Zarzuela s
Conchitou Piquer, Miguelem de Molina a jinými význačnými
umělci, a také v divadle Fontalva. Též účinkovala ve svém prvním
filmu La Hija de Juan Simón (natočeného v předešlém roce
režisérem José Luis Sáenz de Heredia) a objevila se na
stránkách hudebního časopisu v Barceloně.
Po natočení dalšího filmu v roce 1936, María de la O
(režiséra Francisco Elías a scénaristy José López Rubio),
ve kterém si zahrála hlavní roli, odjela na turné po
španělských provinciích. Turné jí však zkřížila občanská
válka ve Valladolidu, odkud utekla do Lisabonu.
V Lisabonu debutovala v Café Arcadia, doprovázena svým
otcem, bratry Pakem a Leonorem, kytaristou Sebastianem
Manzano - známým jako "Tío Pelao" a pianistou Manuelem
Garcíou Matosem.
Po nabytí zkušeností v Portugalsku se ještě téhož roku
vydala na cestu přes Atlantik. Nejprve do Buenos Aires, kde
se poprvé představila s kytaristy Ramónem Montoyou a
Sabicasem v divadle Maravillas. A to s tak obrovským
úspěchem, že hned druhý den jejího účinkování musely
zasahovat i bezpečnostní složky, včetně hasičů, aby udržely
pořádek u pokladen. Úspěch prodloužil původní šestiměsíční
smlouvu v Maravillas na jeden rok a následně zajistil turné
po celé Americe, které se protáhlo až na jedenáct
let. Po účinkování v argentinských krajích cestovala
nejdříve do Brazílie, konkrétně do Rio de Janeiro a jeho
slavného night-clubu Copacabana, kde vydělávala až 14.000
dolarů týdně. Poté do dalších latinskoamerických zemí:
Uruguay, Chile, Kolumbie, Venezuela, Kuba a Mexiko, v jehož
hlavním městě v roce 1940 opakovala stejná vystoupení v
divadle Fábregas a v tablau El Patio. Během této etapy
uměleckého života, ve které zařadila do své skupiny
postupně několik členů své rodiny, natočila filmy v Buenos
Aires s Miguelem de Molina. Byla obdivována skladateli jako
jsou Toscanini a Stokowsky, kteří se o ní pochvalně
vyjadřovali na veřejnosti. Natočila i několik krátkých
filmů, např. "El embrujo del fandango" a "Martingala".
Neuvěřitelné úspěchy zaujaly i manažera Sol Huroka, který
ji angažoval spolu s dalšími osmi Cikány na pět let pro
vystupování v zemích Severní Ameriky. V říjnu 1940 o ní
psal časopis Dance jako o současné "senzaci" Latinské
Ameriky a oznamoval její příchod do nové sezóny. Na začátku
roku 1941 se představila v New Yorku, konkrétně v
Beachcomber, a krátce na to v Carnegie Hall, spolu s
kytaristou Sabicasem a Antoniem de Triana, a samozřejmě
také se svou rodinou. Později účinkovala i v Radio City a v
New Yorku si koupila dům.
Úspěch ve Spojených státech byl tak mimořádný, že ji pozval
i prezident Roosevelt na večírek do Bílého domu a daroval
jí kabátek s briliantovými kameny. Cesta z New Yorku do
Washingtonu soukromým prezidentovým letadlem byla jejím
prvním letem v životě vůbec. Objevuje se na titulní stránce
časopisu Life a je obdivována nejslavnějšími filmovými
hvězdami i jinými umělci Severní Ameriky. V červnu a
červenci 1942 dosahuje velkého úspěchu v Alvin Theatre na
Broadway a v následujících měsících se stává jednou z
hlavních "atrakcí" Hollywoodu, kde s filharmonickým
orchestrem interpretuje jednu z verzí Fallovy El amor brujo
v Bowl Auditorium před dvaceti tisíci diváky.
V první polovině čtyřicátých let se natočila větší část
filmů, ve kterých hrála. Např. Suenos de gloria, Piernas de
plata, See My Lawyer, Carmen Amaya y sus muchachos, Los
amores de un torero, Panama Hattie, Follow the Boys,
Knickerbocker Holiday a další. Současně natáčela i své
první desky.
Na toto období měla hodně vzpomínek. Jednou z těch velmi
kuriózních byla, že ačkoliv byla již dost známou umělkyní,
tak jen proto, aby do země - kde vlastně ihned poté
triumfovala - vůbec mohla vstoupit, musela se naučit číst a
psát. Analfabetům byl vstup zakázán.
Kinematografií si vydělala spoustu peněz, tak si mohla
dovolit koupit další dům. Tentokrát luxusní vilu v Deanna
Durbin.
Po cestování a účinkování v mnoha koutech Spojených států
amerických Carmen, již přesycena angličtinou, opustila svou
rezidenci v Hollywoodu a přes krátkou zastávku na turné v
Mexiku se vrátila do svého oblíbeného domku v Buenos Aires.
Tam v roce 1946 zemřel její otec, kytarista El Chino.
Skončila druhá světová válka a tak se Carmen vrátila zpět
do Evropy, aby se vzápětí prezentovala v pařížském Théatre
des Champs Elysées. Po nespočetných cestách uskutečněných
během několika let po většině zemí Evropy a Ameriky ji
kroky dovedly i do Jižní Afriky a zemí Středního
východu.
V době své největší slávy, se v prosinci 1947 vrátila zpět
do Španělska a dne 18. téhož měsíce vystupovala v
barcelonském Teatro Tívoli s představením nazvaném Embrujo
Español.
V roce 1948 se jí dostává ohromného přijetí v Princess
Theatre v Londýně. Gratuluje jí také anglická královna,
přičemž jejich společná fotografie se objevuje v tisku s
následujícím textem: "Dvě královny tváří v tvář."
Účinkuje na jevištích Madridu, Paříže, Londýna, německých,
italských a mnoha dalších evropských měst.
Během působení v Barceloně se 19.října 1951 provdala za
vynikajícího kytaristu Juana Antonia Aguero. Nebyl Cikán,
ale znal a miloval cikánskou duši jako málokdo. Carmen a
Juana spojovala velká láska k flamenku. Nikdy je nezajímaly
peníze. Dělali jen to, co chtěli dělat, protože se jim to
jednoduše líbilo. A tak odmítli spoustu kontraktů za vysoké
honoráře pro různé světově proslulé scény a rozjeli se za
"nejvíce ukrytým lidem" do Latinské Ameriky, která byla
jejich velkou vášní. Nebylo to poprvé, co si Carmen nechala
jen tak postavit pódium uprostřed náměstí a tancovala pro
tyto vrstvy lidí. Vypráví se, že jednou při účinkování v
Barceloně zůstala za dveřmi divadla spousta Cikánů, kteří
neměli peníze na lístky. Když se to Carmen po vystoupení
dozvěděla, zjistila si, odkud pocházeli a se svými
muzikanty se přesunula do jejich čtvrti a tancovala pro ně
celou noc...
V roce 1955 vystupuje taktéž v mexickém kabaretu El Patio;
jedné z jejích nejoblíbenějších scén.
Až v říjnu 1955, po třech letech, se znovu objevuje v
americkém New Yorku, kde celkem čtyřikrát vystupuje v
Carnegie Hall. Poté se vydává na turné po celé zemi.
Tancuje ve městech Baltimore, Philadelphia, Washington D.C.,
Hartford, Boston, Los Angeles... a dalších. Po návratu do
New Yorku se prezentuje skoro tři týdny v Holiday Theatre
na Broadway. V této době její companía čítala již kolem
dvaceti členů, mezi nimiž byli například tanečník Goyo Reyes,
kytarista Sabicas, zpěvák Domingo Alvarado a pianista
Alfredo Speranza.
"Když přijde den, kdy nemohu tancovat, cítím se jako lev
zavřený v kleci."
V rodném městě Barceloně je po ní pojmenována fontána,
umístěna v Paseo Marítimo, blízko Somorrostra, jejíž
inaugurace 15. února 1959 se Carmen taktéž zúčastňuje. Při
této příležitosti pořádá benefiční vystoupení v Palau de la
Música, které zaznamenává nejplnější sál jako nikdy v
historii.
V roce 1963 natáčí poslední film pod názvem Los Tarantos
(režiséra Francisco Rovira Belety a scénaristy Alfréda
Mañase), kde hraje v roli matky Angustias.
Vyžadována nejvýznamnějšími světovými scénami, v letech
1960 - 1963, pokračuje v turné po Evropě a Americe, až do
doby, než jí v tom zabránila nemoc. Její stav se zhoršoval
a tak musela přerušit turné v Gandíi.
V létě 1963 se vrátila do Baguru, kde si před pár lety s
manželem koupila jeden ze starých domků mezi dalšími
ruinami na Costa Brava. Tam jí požádali, aby ještě
zatancovala na benefiční akci, a to bylo naposledy, kdy ji
někdo mohl spatřit tancovat.
V Baguru, 19. listopadu 1963 kolem 9. hodiny ráno, Carmen
Amaya umírá na následky chronického onemocnění ledvin.
Zpráva o smrti Carmen se rychle rozšířila a znamenala velký
smutek pro celý flamenkový svět, který jí odměnil poctami
jako Medalla del Mérito Turístico de Barcelona, Lazo de
Isabel la Católica a titulem Hija Adoptiva de Bagur. Její
pohřeb shromáždil velký počet gitanos v Katalánsku a v
dalších místech Španělska a Francie. Byla pohřbena v Baguru,
kde prožívala své poslední dny, a její ostatky jsou v
současné době uloženy v Santandere, v rodinné hrobce jejího
manžela. Po třech letech od její smrti, v roce 1966, byl
odhalen její pomník v barcelonském Parque de Montjuic, a v
Buenos Aires po ní byla pojmenována ulice, zatímco v
madridském tablau Los Califas jí na počest bylo věnováno
vystoupení, ve kterém kromě jiných umělců vystoupili Lucero
Tena, Mariquilla a Félix de Utrera. Také v roce 1970 bylo
uspořádáno vystoupení na její počest v Llafranch (Gerona).
Osobnost tanečnice Carmen Amayi, umělkyně, která se v
životě těšila z velkého obdivu a nadšení svých kolegů
flamenkových umělců, byla pochvalně komentována různými
kritiky, flamenkology a spisovateli, stejně tak jako
opěvována básníky, mezi nimiž Fernando Quinones, autor
Soneto y letras en vivo para Camen Amaya.
Vicente Marrero: "U Carmen Amayi můžeme vidět obdivuhodné
přesvědčení, se kterým je zvyklá tancovat. Cikánečka hubená,
malá, téměř bez těla, tmavovlasá, s tváří tragického a
vzdáleného výrazu, asijské lícní kosti, velké oči plné
předtuch, zkroucená ramena, nervózní a rozzuřená jako zlý
býk, divoká... Se svou cikánskou elegancí gest není v
Severní Americe jen jedna milionářka navíc. Ale naopak
jedna z našich největších tanečnic, které se podařilo
odhalit - i přes některé nedostatky - tajemství tance. Její
styl se nedá vysvětlit ani z technického hlediska; narodila
se s tradičním tancem uvnitř. Carmen Amaya - jak se tato
žena jmenuje - se neodlišuje v každém ze svých tanců, jak
se stává u jiných velkých postav ve světě tance. Je stále
tatáž, a nechce být jiná. Předstírání nepatří do jejího
umění. Není baletka; je tanečnice. V tomto malém
flamenkovém světě se se svým uměním, plným více osobních
hodnot než teatrálních póz, dokázala prosadit ve všech
zemích, kde si získala nadšené obdivovatele. Obdivuhodný
případ, jestliže se zamyslíme nad skutečností, že tanec
flamenco je často velmi obtížný i pro samotné Španěly,
zvláště v některých regionech poloostrova." ... "Zjevení
Carmen Amayi, její mimořádný úspěch, znásobil efekt ve
chvíli, kdy se zdálo, že španělský tanec usnul na
vavřínech." ... "Nezáleží na tom, jestli ji vidíme jednou
nebo vícekrát - vždy nás překvapí. Nevíme, co chce.
Kolikrát netušíme, kam jde. A než na to přijdeme, je to jako,
když postřehnete blesk ve své náhlé klikaté čáře, zatížený
celým svým přírodním elektrickým nábojem."
Alfredo Mañas: "Před Carmen, před jejím vystoupením,
cikánské publikum zachovává absolutní ticho, které se však,
jakmile začne tančit, rychle mění v hlučný a neutuchající
vodopád pochval, potlesku a obdivu. A obdiv a pochvaly
následně propukají v pýchu, která ospravedlňuje a dokonale
reprezentuje jejich rasu."
Toscanini: "Ještě nikdy jsem v mém životě neviděl tanečnici
s takovým vnitřním ohněm a obdivuhodnou osobností."
Greta Garbo: "Nazvat jí "umělkyní", to by bylo málo. Je to
jedinečná umělkyně, protože je nenapodobitelná."
DISCOGRAFIE:
- La reina del embrujo gitano (2 CD, DVD + brožura) - ke 40.výročí jejího úmrtí
- Los Tarantos (DVD)
- Grandes figuras del flamenco (vol.6)
- Granizo sobre los cristales (DVD)
- La reina del Sacromonte
- Grabaciones discos pizarra, 1948-1950
- La hija de Juan Simón (DVD)
- Amaya's & Sabicas