Antonio Gades
Španělský tanečník Antonio Esteve Ródenas, známý především
pod uměleckým jménem Antonio Gades, se narodil v chudé
rodině 14. listopadu 1936 ve městě Elda (Alicante). Jeho
otec, republikán, odjel do Madridu jako dobrovolník na
obranu Španělské republiky. Později se celá rodina
přestěhovala do jedné ze čtvrtí na kraji hlavního města.
Ačkoliv se mu učení velmi líbilo, v jedenácti letech
Antonio přestal docházet do školy a začal si hledat práci,
aby pomohl rodině. Nejprve jako pomocník ve fotografickém
studiu Gyenes a potom v tiskárně madridského deníku ABC.
Jeho setkání s tancem přišlo náhodně, když mu bylo patnáct
let. "Kvůli hladu", jak sám Gades kdysi vyprávěl. Jedna
madridská sousedka mu doporučila, ať se zapíše do akademie
učitelky Palitos. O tři měsíce později si ho všiml agent,
který hledal tanečníky a hned ho také angažoval. Začal
tancovat ve varietních vystoupeních v madridském Circo
Price, kde ho brzy objevila tanečnice Pilar López a
povolala do své skupiny. López ho naučila to, co se pro
tanečníka stalo hlavním heslem, kterým se inspiroval po
celou dobu své kariéry: "profesionální etika tance za
estetikou".
Na začátku padesátých let se učil tancovat též u Manolo
Vargase a v companía Pilar López se stal prvním tanečníkem.
V souboru Pilar López zůstal celkem devět let a jako první
tanečník se s ní poprvé vydal na turné po Japonsku v roce
1960. Po celém světě poté prezentovali vystoupení El
sombrero de tres picos, El amor brujo a El concierto de
Aranjuez. V tomto období vytvořil i své první dílo Ensueño
a Pilar ho pokřtila uměleckým jménem Antonio Gades.
S Pilar Lopéz studoval pravidla lidového španělského tance:
navarrská jota, andaluské flamenco, školní tance
(katalánské, baskické atd)... zkrátka, všechen folklór. A
současně studoval klasický tanec s tanečnicí Provayenska.
V těchto letech přichází jeden z dalších rozhodujících
okamžiků v Gadesově životě: setkání s poetickým světem
Federika Garcíi Lorky, velkého andaluského básníka a oběti
frankistického režimu, skrze ilegální vydání jeho Romancero
gitano.
Gades však brzy pochopil, že jeho nejautentičtějším výrazem
mohlo být jen flamenco, to jest andaluský tanec a zpěv, což
byla Andalusie Garcíi Lorky, a to je to, co se mu nejvíc
líbilo; ne taková ta malebná pro turisty nýbrž ta vyprahlá
a suchá.
Kromě bohatých zkušeností, které nabyl s Pilar López, se
učil zapateado s El Estampío,
farruku s El Gato, boleru s
Antoniem Lorkou... Představil se jako herec v El hospital
de los locos a scénárista Alfredo Mañas pro něj
napsal La historia de los tarantos.
V roce 1962 začalo i jeho působení v Itálii: Antónu
Dolinovi pomohl připravit baletní vystoupení Ravelova
Boléra pro římské Teatro dell'Opera; dále tři díla Garcíi
Lorky pro Antología del ballet; byl choreografem a prvním
tanečníkem spolu s Carlou Fracci v jedné z verzí Carmen na
festivalu Due mondi ve Spoletu, řízeného Giancarlem
Menottim; 20. prosince 1962 debutoval jako první tanečník a
mistr tanečního souboru v milánském divadle Scala (Carmen a
Fallova Čarodějná láska); účinkoval v různých televizních
programech a natáčel film s Vittorio Gassmanem. V La Scala
pobyl celkem devět měsíců.
Po návratu do rodné země účinkoval v La historia del
soldado a La historia de los tarantos.
Poté co opustil companía Pilar López, položil v letech 1963
a 1964 první základy budoucího Ballet de Antonio Gades.
V roce 1963 natočil film Los Tarantos, režírovaného
Franceskem Rovirou Beletou, kde se v jedné z hlavních rolí
představila osobnost ženského flamenka, tanečnice Carmen
Amaya.
Po šestiměsíčním velkém úspěchu v roce 1964 ve španělském
pavilonu na Exposición de Nueva York, za který dostal cenu
Medalla de Oro al Mérito Turístico, 19. listopadu 1965
poprvé uvedl svou produkci Dona Juana v Teatro de la
Zarzuela s textem Alfreda Mañase a hudbou od Antóna Garcíi
Abrila. Totální fiasko tohoto představení ho přimělo
pracovat v madridském tablau Corral de la
Morería.
V roce 1968 se vrátil do La Scala v Miláně, kde se pořádala
slavnost, které se zúčastnili i Carla Fracci a Rudolf
Nureyev. V roce 1969 odjel do Paříže, aby reprezentoval
Španělsko v Teatro de las Naciones a obdržel cenu Premio de
la Crítica za nejlepší představení sezóny. To bylo jedno z
prvních účinkování jeho vlastního souboru, který čítal něco
málo přes tucet členů.
Se svou companía vystupoval na oslavě 100. výročí Casa de
España v New Yorku a jako sólista v choreografii El amor
brujo se souborem chicagské Opery. Poté se svým balletem v
roce 1970 triumfoval v pařížském Odeónu, a to za doprovodu
kytaristy Paco de Lucía. V listopadu se vydal s El amor
brujo na turné po Argentině a Středním Východu. Tato
choreografie byla představena v roce 1971 ve Španělsku a
následující rok v různých zemích Evropy, Ameriky, dále v
Japonsku, Iránu, Maroka a, konečně, v barcelonském Palacio
de la Música. Po svém návratu se usadil ve městě Altea.
Již v sedmdesátých letech mladý Gades začal uměleckou dráhu,
která ho přivedla k nalezení velmi osobního
choreografického stylu. Ve Španělsku bylo flamenco
"prodáváno" způsobem, který se mu zdaleka nelíbil, jelikož
vlastně znamenal "prostituci lidové kultury". Podle Gadese
bylo zapotřebí zlikvidovat veškerou nevkusnou "faleš",
ornamenty, virtuozity... Snažil se vynést na světlo
podstatu tance. Při hledání tohoto nového hlediska
týkajícího se tvorby choreografií, byla nesporně důležitá
znalost a pozornost k aktuálním uměleckým směrům jako
abstraktivismus (Mondrian) a surrealismus ve výtvarnictví a
literatuře.
V roce 1974 poprvé představil v Římě vystoupení pod názvem
Bodas de sangre, inspirované dramatem F.Garcíi Lorky a s
hudbou kompozitora Emilia de Diego; jedno z jeho hlavních
děl, kterým dosáhl se svou již zkonsolidovanou companíou
mezinárodního úspěchu.
V roce 1975 se nacházel v italské Boloni, když k němu
dorazila zpráva o rozsudku o trestu smrti, podepsaného ve
Španělsku pro pět spolupřívrženců opozice frankistického
režimu. Hluboký smysl pro morální odpovědnost ho vedl k
rozpuštění skupiny a zanechání taneční kariéry.
Během roku 1976 a začátkem 1977 natočil s Mario Camusem a s
tanečnicí Pepa Flores "Marisol" film Días del pasado.
Pouze přátelství a přesvědčování přítelkyně Alicie Alonso a
dalších členů Ballet Nacional de Cuba, se kterými měl dříve
příležitost pracovat jako host, mu o pár let později
pomohlo k návratu k tanci a jeho prostřednictvím tak
vyjádřit své idee. A tak v letech 1977 a 1978 se s nimi
zúčastnil turné po Spojených státech a Kubě, kde v La
Habana mělo premiéru jejich vystoupení Ad libitum.
V roce 1978 přijal nabídku na místo ředitele Ballet
Nacional Español. Prezentoval Bodas de sangre,
Fandango, El
sombrero de tres picos, El amor brujo, Retrato de
mujer atd. Dosáhl velkého úspěchu na scéně Opery v
Berlíně, na Festival de Spoleto (červen 1979), Festival
Cervantino v Mexiku, na turné po Španělsku i
Americe...
V roce 1980 byl Ministerstvem kultury odvolán z místa
ředitele. Spolu se členy Balletu, kteří soubor opustili na
důkaz solidarity s Gadesem, vytvořil Grupo Independiente de
Artistas de la Danza (GIAD). Skupina debutovala v srpnu
1980 ve španělském městě Pamplona a poté odjela na turné po
celé rodné zemi a po Spojených státech.
Po návratu v prosinci 1980 se setkal s režisérem Carlosem
Saurou a v roce 1981 se z choreografie Bodas de sangre
zrodil celovečerní film, ve kterém Gades hrál hlavní roli
po boku Cristiny Hoyos. Tanečnice, choreografka a nyní
ředitelka Ballet Flamenco de Andalucía, Cristina Hoyos,
byla Gadesovou taneční partnerkou po celá dvě
desetiletí.
Náhlá smrt Alberta Lariose, vedoucího GIAD, v únoru 1981,
zrušila jejich turné a následující problémy uvnitř souboru
spojené s odchodem Gadese z vedoucího místa v září téhož
roku předvídaly celkový rozpad. Tanečník s několika málo
členy souboru odjel pracovat do
Venezuely.
Producent Emiliano Piedra mu navrhl, aby pokračoval ve
spolupráci s Carlosem Saurou, a tak v únoru 1983 vznikl
film Carmen. V březnu stejného roku se v Madridu poprvé
představilo Gadesovo baletní vystoupení Carmen, inspirované
románem francouzského dramatika Prospera Merimeého. Tato
produkce mu přinesla několik ocenění: v červenci 1984
Pegaso de Oro na Festival dei due Mondi ve Spoletu, v srpnu
1984 Medalla del Verano Teatral Veronense a v říjnu 1984
Máscara de Plata za tanec na Campione D'Italia.
V září 1985 začal natáčet se Saurou další film, El amor
brujo, jako volnou interpretaci klasického baletu Manuela
de Fally, a opět po boku Laury del Sol a Cristiny Hoyos. V
prosinci téhož roku se zúčastnil v divadle Zarzuela oslav
desátého výročí vzniku Ballet Nacional Español s
představením Bodas de sangre. Mezitím probíhaly i přípravy
s režisérem Saurou a se Stellou Arauzo na Fuego, s
choreografií vytvořené podle filmu El amor brujo. Dílo mělo
premiéru na konci ledna 1989 v pařížském divadle Chatelet.
Poté následovalo turné po Japonsku, Hong-Kongu, Turecku,
Švýcarsku, Německu, Španělsku (3 měsíce v madridském
divadle Monumental) a Itálii (leden až březen 1990).
V roce 1994, kdy se soustředil hlavně na vytvoření nového
souboru, se vrátil též ke spolupráci s Carlosem Saurou a
podílel se na přípravě jeho filmu Flamenco.
20. prosinci 1994 v janovské Opeře uvedl Gadesův ballet
premiéru jeho poslední produkce Fuenteovejuna; adaptace
díla Lopeho de Vega napsané spisovatelem Manuelem Caballero
Bonaldem. V lednu 1995 se vydal s tímto vystoupením na
turné v Japonsku, a v dubnu si pro jeho španělskou premiéru
Gades vybral sevillské divadlo Maestranza. V této době
Gades také oznámil svůj záměr odejít ze scény, aby se mohl
více věnovat mladým umělcům.
V roce 1995 obdržel od Argentinské vlády Premio Homenaje za
upevnění kulturních vztahů mezi oběma národy. V témže roce
představil Carmen a Fuenteovejuna v Bilbao, a Fuenteovejuna
v Barceloně. S Carmen se v roce 1996 zúčastnil italského
Ravenna Festival. Vystoupení Fuenteovejuna prezentoval od
listopadu 1995 až do března 1997 v mnoha zemích, např. v
Itálii, Spojeném království, Venezuele, na Kubě, v Brazílii,
Chile, Uruguay, Argentině a Indonésii. V září 1996 se
vrátil do Barcelony, kde znovu uvedl Fuenteovejuna a také
Carmen.
Stal se držitelem mnoha dalších tanečních a divadelních cen
mezi nimiž např.: Medalla de Círculo de Bellas Artes de
Madrid,
Premio Vicente Escudero za tanec a choreografii,
Premio Carmen Amaya,
Premio Nacional de Teatro pro nejlepší
španělský soubor (1970),
Premio Nacional de las Bellas
Artes (1983), Premio Nacional de Danza (1988),
Premio del
Gran Teatro de La Habana (2. ledna 1990),
Premio Luigi Tani
(duben 1990), Premio de Dirección Coreográfica de la
Asociación de Directores de Escena (ADE) za dílo
Fuenteovejuna (prosinec 1995),
Galardón Flamenco Calle de
Alcalá (2002).
Antonio Gades nikdy nechtěl být nazýván umělcem;
upřednostňoval označení "trabajador del baile" (volně přel.
taneční dělník).
Gades žil naplno jak na jevišti tak i mimo něj. Oženil se
celkem čtyřikrát a měl spoustu dalších milostných vztahů.
Jeho první láskou byla zpěvačka Marujita Díaz, se kterou se
oženil 18. března 1964. Jejich manželství však trvalo
pouhých dvacet měsíců. Po ní následovala řada tanečnic, se
kterými ale do manželství nikdy nevstoupil. Ačkoliv
například s jednou z nich, Pilar San Clemente, která
tancovala v jeho skupině a jejichž poměr se protáhl až do
let 1970 - 1971, měl dvě děti. Poté se oženil na Kubě s
tanečnicí jménem Pepa Flores, kterou považoval za největší
lásku ve svém životě. S ní měl Gades tři dcery - jednou z
nich je herečka María Esteve - avšak i toto manželství se
časem rozpadlo. Po Flores následovaly svatby ještě s
Danielou Frei a Eugenií Eiriz.
Geniální umělec - tanečník, choreograf a herec - Antonio
Gades zemřel ve velkých bolestech v Madridu 20. července
2004 ve věku 67 let na rakovinu, se kterou bojoval několik
let. Autor slavných flamenkových představení dosáhl
mezinárodního významu jako revolucionář divadelního
flamenka. Jméno Antonio Gades je dnes bohužel již historií,
ale navždy zůstane zapsáno v různých encyklopediích. Je to
jméno tanečníka, který výrazným způsobem ovlivnil
flamenkový svět a ten na něj nikdy určitě nezapomene. Jméno
neopakovatelného tanečníka, kterému se i nadále budou
věnovat různé pocty a který se stal velkým vzorem pro
většinu současných flamencos.