Antonio El Pipa
Foto: Paco Snchez.
Antonio El Pipa, celým jménem Antonio Ríos
Fernández, se narodil 6. prosince 1970 v Jerez de la Frontera, ve
čtvrti Santiago, a jak jinak než v jedné z cikánských rodin se silnými
flamenkovými kořeny: je vnukem známé tanečnice Tía Juana la del
Pipa - řadící se k silným osobnostem flamenkového tance ve XX. století
- a synovcem Juany a Antonia El Pipa, po nichž právem zdědil umělecké jméno.
Antonio El Pipa - pro mnoho kritiků a flamenkologů tanečník s velkým T -
formován ve svém vlastním rodinném prostředí, se od raného mládí automaticky
začleňuje do uměleckých formací rodného Jerezu.
Již jako velmi mladý byl Antonio povolán Manuelem Morao (*1929)
do jeho souboru Gitanos de Jerez k vystoupení Flamenco, esa
forma de vivir. Pod vedením tohoto velkého kytaristy, patriarchy
nejznámějšího jerezského kytarového klanu - proslulého svým doprovodem ke zpěvu
a tanci - se prezentoval následně i v Pasión Gitana,
Aire y Compás a Jondo la razón incorporea, na kterém
se podílel také choreograficky.
O něco později se začlenil do
companíe Cristiny Hoyos
a tancoval s nimi například ve vystoupeních
Suenos Flamencos a
Yerma. Dále v souboru Antonia Vargase byl prvním tanečníkem v
představení
Carmen, za pěveckého doprovodu operní hvězdy
Josého Carrerase
. V této době se již účastnil početných
festivalů ve Španělsku i v zahraničí.
Během své kariéry byl členem skupin i dalších hvězd jakými byli např. La Tati,
Lola Flores, Ricardo Franco, a navíc spolu s dalšími význačnými umělci jako se
zpěvákem Josém Mercé, kytaristou Tomatitem, tanečnicí Manuelou Carrasco,
zpěvačkou Carmen Linares či se samotnou Matilde Coral – dosud
jedinou držitelkou zlatého klíče za tanec Llave de Oro al Baile
flamenco - ke které chová zcela mimořádnou úctu a obdiv. Jeviště sdílel i
s dalšími osobnostmi jako např. zpěvačka Isabel Pantoja, nebo se sevillským
sborem Orquesta de Camara.
V únoru 1997 zakládá svou vlastní Compañía de flamenco Antonio El
Pipa, sestavenou jak z mladých umělců, tak z již významných osobností v
tomto umění. Důležité místo ve skupině zaujímá také rodina; zastoupena tetou -
zpěvačkou Juanou el Pipa, o níž Antonio říká, že je jeho jistotou a zárukou,
coby představitelka tradičního čistého flamenka (flamenco puro).
Zdroj: www.antonioelpipa.com.
Prvním představením a zároveň také prvním riskem skupiny bylo
Vivencias, které mělo premiéru 16. února 1997 v sevillském divadle
Lope de Vega. Vivencias El Pipa vytvořil jako vzpomínku na svou babičku (Tía
Juana la del Pipa), matriarchu tance flamenka. Vypovídá o lásce a každodenním
životě jerezských
gitanos cortijeros, o jejich práci na poli, rodinném
soužití a následných fiestách... Po úspěšné premiéře, ohlasu diváků i kritiky,
bylo představení následně prezentováno v dalších velkých divadlech Španělska;
např. Gran Teatro v Córdobě, Falla v Cádizu, Cervantes v Malaze, Principal ve
Vitorii, La Villa v Madridu, a v zahraničí: Le Trianon v Paříži, Simphony Space
v New Yorku, Opera v Graz (Rakousko), v Káhiře (Egypt).
Vivencias
získalo ještě v roce 1997 cenu
Copa Pavón, udělovanou
Círculo de Bellas Artes v Madridu.
Druhé vystoupení pod názvem Generaciones mělo premiéru v dubnu
1999 v divadle Villamarta na třetím ročníku Festival de Jerez.
Pojednává o neklidu a starostech těch, kteří si myslí, že tanec flamenco
překonává jakési období mezi evolucí a revolucí; a o obavách nových generací z
budoucnosti flamenka. Generaciones bylo následně oceněno
prestižní Cenou kritiky jako nejlepší vystoupení.
Již po dvou vlastních produkcích ho pověřila Consejería de Cultura de la
Junta de Andalucía přípravou nového vystoupení pro Bienal de
Sevilla v roce 2000. Nové představení pod názvem Puntales,
za účasti také dvanácti tanečníků ze souboru Taller de la Compañía
Andaluza de Danza vedeného Josém Antonio a ve spolupráci s Milagros
Menjíbar, mělo premiéru na tomto prestižním festivalu 24. září v divadle
Maestranza. Celkem bylo na scéně 25 umělců, kteří představovali ta
nejtradičnější flamenková palos.
Zdroj: www.antonioelpipa.com.
28. února 2001, opět na
Festival de Jerez v divadle Villamarta, El
Pipa představil dílo
Trilogía, obsahující nejlepší
choreografie z jeho třech předcházejících vystoupení a s hostujícími umělci:
jerezským zpěvákem Fernandem Terremoto, sevillskou tanečnicí Conchou Vargas a
katalánským kytaristou José Luís Montónem, který je navíc příležitostným
autorem hudby skupiny.
Další dvě vystoupení De la tierra, s premiérou v divadle
Alhambra roku 2001, a De cai...el baile, s premiérou 28. února
2002 na VI. ročníku Festival de Jerez, byla uvedena v andaluských
divadlech jako součást programu Flamenco viene del Sur; dále na
Festival de la Guitarra v Havaně; v programu Caminos del Flamenco;
během turné na Kubě; na turné po arabských a marockých zemích za podpory
institutu Cervantes...atd. De la tierra bylo prezentováno 5.
března 2003 i na sedmém ročníku Festival de Jerez. V tomto představení
také připomněl pěvecké umění Juana Moneo, přezdívaného El Torta;
zpěváka z rodinného klanu Moneo, představitelů autentického jerezského zpěvu.
Zdroj: www.antonioelpipa.com.
El Pipa byl také pozván institutem
World Music v Manhattanu k
účinkování v muzikálu
Gypsy Caravan, se kterým se následně
vydal na rozsáhlé turné po USA. Účinkovali např. v City Center v New Yorku a
Kenedy Center ve Washingtonu, a také v Evropě.
Connecticut Ballet si jej vybral k reprezentování Španělska na
galakoncertě El hombre en la Danza, konaném ve Stanfordu.
27. února 2004 na Festival de Jerez, v divadle Villamarta, mělo
premiéru další jeho nové vystoupení, pod názvem Pasión y Ley;
ve spolupráci s tanečnicí Lolou Greco a s originální hudbou pianisty Dorantese.
Pasión y Ley vyšlo v témže roce také na DVD, a v únoru
následujícího roku při udělování prestižních cen Flamenco Hoy Antonio
El Pipa převzal tuto cenu za nejlepší DVD roku 2004.
Zdroj: www.antonioelpipa.com.
Antonio El Pipa je také jediným tanečníkem, který se do roku 2004 zúčastnil
všech ročníků
Festival de Jerez, jednoho z nejprestižnějších
flamenkových festivalů ve Španělsku.
Na festivalu Málaga en Flamenco v roce 2005 poprvé uvedl De
Tablao. Vystoupení bylo následně prezentováno ve velkých divadlech po
celém světě, získávajíc úspěchy na festivalech jako např. Flamenco Festival USA,
Festival Caja Madrid, Festival de Jerez 2006, na Costa Rica, na francouzském
Mont de Marsan a Cante de las Minas de La Unión. V březnu 2006 De
Tablao obdrželo cenu diváků od DeFlamenco.com jako nejlepší
představení roku 2005.
28. června 2006 při oslavách 50. výročí El Corral de la Morería v
Madridu převzal Antonio El Pipa, jako vůbec první flamenkový umělec, cenu
Estrellas del Flamenco (přel. Hvězdy flamenka) za
svůj celkový přínos do světa flamenkového umění. Antonio El Pipa nejenže
rozšiřuje to nejlepší flamenco po celém světě více než deset let, ale navíc s
vystoupením De Tablao vzdává hold místům, hrajícím v minulosti velkou roli ve
světě arte jondo.
Zdroj: www.danzactiva.com.
Kromě cen za nejlepší vystoupení má ve své sbírce i ceny z národních soutěží v
Córdobě: v roce 1995
Juana la Macarrona za
por Alegrías a
Paco Laberinto za
por Bulerías, a odborná kritika ho zařazuje
mezi vhodné nástupce již zesnulého Antonia Gadese, či veteránů jako Mario Maya
a El Güito.
Antonio el Pipa účinkoval na mnoha prestižních festivalech a při dalších
událostech jako např. Festival Internacional de Música y Danza v Granadě,
Festival de Danza ve Vídni, Congreso Internacional Rafael Alberti, Musicas Del
Mundo v Amsterdamu, Flamenco Festival USA, Expo´92, Festival Mont de Marsan,
Bienal de Sevilla, Festival de Jerez, Festival Internacional del Cante de las
Minas, Festival Caja Madrid, Festival de Cante Jondo “Antonio Mairena”...atd a
na významných světových scénách jako např.: Les Champs Elysses v Paříži, City
Center v New Yorku, Kenedy Center ve Washingtonu, Queen Elizabeth Hall v
Londýně...atd.
Zdroj: www.antonioelpipa.com.
Je zván také jako lektor na různé kurzy a semináře pořádané například při
Centro Andaluz de Danza,
Fundación de Arte Flamenco Cristina
Heeren či při
Festival de Jerez.
"Flamenkové duende je vrozené tomu, kdo měl štěstí, že se narodil v
kolébce cikánské rodiny v Jerezu; my vyjadřujeme naše pocity a rozumíme si,
když tancujeme, zpíváme a hrajeme na kytaru. Já mám to štěstí, že jsem byl v té
nejlepší ze škol, to jest v mé zemi, a že jsem měl ty nejlepší učitele, mé
předky, kteří nerozumí novým technikám, jak těm moderním, tak fúzím. Oni
zachovávají svou jedinečnou a nedotčenou kulturu a flamenco vyjadřují z hloubky
svých duší."
Antonio El Pipa vyniká jak uměním zapateada, typického pro jerezskou
školu, tak i pohyby paží (braceos) ze školy sevillské. Je považován za
věrného a oprávněného dědice autentického, nejčistšího cikánského tance bez
zbytečných výstředností a výrazných teatrálních efektů, a vzdáleného, ačkoliv
respektujícího, poslední tendence, které se v dnešní době v tanci flamenco
vyskytují. Nicméně El Pipa je velkým profesionálem a při vystoupeních vždy
dokáže publiku nabídnout to, co po něm žádá.
Diskografie: Pasión y Ley (DVD, 2004)
Videoukázky: Pasión y Ley,
De Tablao
Oficiální stránky: www.antonioelpipa.com